» آخرین خبرها » خانواده های ایرانی اثر منفی مصرف آبنبات و شکلات را بر رشد کودکان جدی بگیرند
اثر منفی قند به رشد کودکان
آخرین خبرها - تغذیه سالم - سبک زندگی

خانواده های ایرانی اثر منفی مصرف آبنبات و شکلات را بر رشد کودکان جدی بگیرند

1403-01-28 10102

یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف زیاد آبنبات و شکلات در کودکان علاوه بر خرابی دندان باعث کاهش اشتها شده و نیز اثر منفی بر رشد و قد خواهد داشت. به ویژه اینکه شیرینی‌ها کالری بالایی داشته و به دلیل اینکه ارزش غذایی کمتری دارند، مصرف آن در تمامی افراد توصیه نمی‌شود. مخصوصا در افراد دیابتی و افرادی که رژیم کاهش وزن دارند باید مصرف این ماده غذایی را به حداقل برسانند.

به گزارش دیاپرس و به نقل از ایسنا، لعیا عرب درباره مصرف شکلات‌ها و آبنبات گفت: مصرف مقادیر زیاد شکلات ممکن است به ابتلا و افزایش بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و کلسترول بالا به دلیل برخورداری از چربی اشباع شده و قند منجر شود. لذا در مورد خرید و مصرف شکلات باید آگاهانه اقدام کرد.

وی افزود: شیرینی‌های دارای رنگ مصنوعی هم مناسب نبوده و بهتر است از شیرینی که رنگ‌های شکلاتی یا زعفرانی دارند، استفاده شود. چنانچه هنگام خوردن شیرینی حس جمع شدن دهان ایجاد شود، نشانه این است که این شیرینی‌ها حاوی مقادیر بیشتری از بکینگ پودر بوده و برای استفاده مناسب نیست.

عرب افزود: شیرینی‌های فاقد روکش شکری، رنگی و کرمی دارای قند کمتری هستند و فساد پذیری کمتر و ماندگاری بالاتری دارند. اما در میان شیرینی‌های متداول، شیرینی‌های سنتی مثل نخودچی و برنجی، اولویت بیشتری دارند. این شیرینی‌ها قند و کالری کمتری دارند و برای کودکان و نوجوانان هم مفیدتر هستند.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: در مورد انواع شکلات‌ها، مهم درصد کاکائو موجود در آن است. اگرچه بالا بودن درصد کاکائوی آن باعث تلخ تر شدن شکلات می‌شود اما ارزش غذایی محصول را بالاتر می‌برد. چنانچه روی بسته شکلات اصطلاح قلیایی درج شده باشد نباید آن را خریداری و استفاده کرد، چون این کلمه بیانگر یک شیوه فرآوری شده شکلات است که میزان آنتی اکسیدان شکلات را کاهش می‌دهد. /ایسنا

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − ده =

  • ×