» آخرین خبرها » آمار بالای آرتروز در ایران/ زانو درد با ابتلا به دیابت چه ارتباطی دارد؟
آرتروز
آخرین خبرها - بیماری های غیرواگیر - شاخص ها و آمارهای سلامت

آمار بالای آرتروز در ایران/ زانو درد با ابتلا به دیابت چه ارتباطی دارد؟

1403-06-06 0022

به گزارش دیاپرس به نقل از وزارت بهداشت، عضو هیات علمی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آرتروز روی هر مفصلی تأثیر می‌گذارد؛ اما اغلب در زانوها، ران‌ ها، بخش پایین کمر، اتصالات کوچک انگشتان و قاعده‌ی انگشت شست و انگشت بزرگ پا بُروز می‌ کند.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته، میزان شیوع آرتروز زانو ١٣ درصد و در ایران ٢٠ درصد گزارش شده که با توجه‌ به بیشتر بودن جمعیت جوان ایران میزان شیوع این بیماری در افراد مسن ایران بسیار بیشتر است.

وی در ارتباط با عوامل موثر در بروز این بیماری، بیان کرد: سبک زندگی ایرانی مانند، دو زانو و چهار زانو نشستن، استفاده بیشتر پله به‌ جای آسانسور، نداشتن برنامه‌ ورزشی طولانی‌ مدت و پایدار، به‌ ویژه ورزش‌ های آبی، استفاده از سرویس بهداشتی ایرانی و استفاده کمتر از مواد غضروف‌ ساز، مانند آووکادو و سویا و بعضی ماهی‌ ها در ابتلا به این بیماری موثر است.

دکتر موسویان ادامه داد: درد زانو یا ران منجر به بی تحرکی یا کندی فرد و در نهایت چاقی و اضافه وزن می‌شود که اداشتن اضافه‌ وزن یا چاقی به بُروز دیابت و بیماری قلبی و افزایش فشارخون مرتبط است. میزان افتادن در افراد مبتلا به آرتروز ۳۰ درصد بیشتر است و خطر شکستگی استخوان در آنها درمقایسه‌ با افراد سالم، ۲۰ درصد بیشتر است. / وزارت بهداشت

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سیزده =

  • ×