» آخرین اخبار دیابت » آزمایش ادرار و سونوگرافی؛ دو راه تشخیص نارسایی کلیه تحت نظر پزشک معالج
دیالیز
آخرین اخبار دیابت - آموزش و پژوهش - غربالگری و تشخیص

آزمایش ادرار و سونوگرافی؛ دو راه تشخیص نارسایی کلیه تحت نظر پزشک معالج

1403-03-19 10

فوق تخصص نفرولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: فرآیند دیالیز به دنبال نارسایی کلیه و اختلال در کارکرد آن‌ها آغاز می‌شود و یک آزمایش ساده ادرار و سونوگرافی می‌تواند نارسایی را مشخص کند.

به گزارش دیاپرس به نقل از وزارت بهداشت، دکتر زراعتی بیان کرد: بطور معمول بیمارانی که به هر دلیلی کلیه‌های آن‌ها از کار افتاده باید تحت دیالیز قرار گیرند و البته این عدم کارآیی در مواردی می‌تواند موقتی باشد و کارکرد کلیه‌ها بازگردد.

دکتر زراعتی همچنین گفت: زمانیکه به این نتیجه برسیم که کلیه‌های بیمار برگشت پذیر نیستند؛ به ویژه زمانی که مقدار تراوش کلیه‌ها (که در حالت طبیعی ۱۲۰ سی سی در دقیقه است) به زیر ۱۰ سی سی در دقیقه در بیماران غیر دیابتی و ۱۵ سی سی در دقیقه در افراد دیابتی برسد، باید یک درمان جایگزین پیدا کنیم که این درمان می‌تواند دیالیز و یا پیوند کلیه باشد.

وی ادامه داد: در دیالیز خونی، بیمار به مراکز دیالیز مراجعه کرده و در طول هر هفته تا میانگین سه مرتبه دیالیز می‌شود؛ یعنی معمولا بین ۹ تا ۱۲ ساعت (این میزان بسته به شرایط بیمار می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد). چنانچه بیماری ادرار داشته باشد و کراتینین او هم خیلی بالا نباشد ممکن است هفته‌ای دو بار دیالیز شود.

وی افزود: تمام خدمات دیالیز برای بیماران در کشور ما رایگان بوده و هزینه‌های آن توسط دولت تامین می‌شود. / وزارت بهداشت

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

  • ×