» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » آزمایش خون جدید می تواند خطر ابتلا به دیابت را با یک پروتئین پیش بینی کند
سن بیولوژیکی
پژوهش و تحقیقات - آخرین خبرها - تکنولوژی

آزمایش خون جدید می تواند خطر ابتلا به دیابت را با یک پروتئین پیش بینی کند

1403-06-06 0016

به گزارش دیاپرس، محققان یک آزمایش خون ساخته اند که از رویکردی به نام “ساعت پروتئینی” برای پیش بینی خطر 18 بیماری مزمن از جمله آلزایمر، بیماری قلبی و دیابت استفاده می کند. با تجزیه و تحلیل سطوح 204 پروتئین در خون، این آزمایش می تواند سن بیولوژیکی یک فرد را تعیین کند، که ممکن است با سن تقویمی آنها متفاوت باشد و احتمال ابتلا به بیماریهای مرتبط با سن را نشان دهد.

این مطالعه که بر روی یک جمعیت بزرگ و متنوع انجام شد، نشان داد که دقت ساعت پروتئینی می‌تواند به تشخیص زودهنگام و پیشگیری از بیماری‌های مختلف کمک کند. محققان دریافتند که حتی یک نسخه ساده‌تر از ساعت، با استفاده از تنها 20 پروتئین، تقریباً به همان اندازه در پیش‌بینی خطرات مرتبط با افزایش سن مؤثر است.

افرادی که سن بیولوژیکی آنها بالاتر از سن تقویمی آنها بود بیشتر در معرض بیماری های مزمن، ضعف جسمانی و مرگ زودرس بودند. در مقابل، افرادی که دیرتر پیر می شوند، به طور قابل توجهی کمتر در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند زوال عقل و آلزایمر بودند.

هدف محققان گسترش این مطالعه به گونه ای است که جمعیت های متنوع تری را شامل شود و عوامل محیطی و رفتاری را که بر پیری پروتئین تأثیر می گذارد، بررسی کنند. هدف نهایی استفاده از ساعت پروتئینی برای ارزیابی اثربخشی درمان های جدید برای بیماری های مرتبط با افزایش سن و کمک به افراد در برداشتن گام های پیشگیرانه برای بهبود سلامتی است. /nature

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − دوازده =

  • ×