» سبک زندگی » غربالگری و تشخیص » صفر تا صد آزمایش گلوکز خون/ آنچه درباره این آزمایش باید دانست
صفر تا صد آزمایش گلوکز خون/ آنچه درباره این آزمایش باید دانست
غربالگری و تشخیص - آخرین خبرها - آموزش کادر پزشکی - سبک زندگی - سوالات بیماران

صفر تا صد آزمایش گلوکز خون/ آنچه درباره این آزمایش باید دانست

1402-10-10 70187

اگر گلوکز در خون شما زیاد یا خیلی کم باشد می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد. سطوح بالای گلوکز خون (هیپرگلیسمی) ممکن است نشانه دیابت باشدکه می تواند باعث بیماری های جدی و طولانی مدت شود.

آزمایش گلوکز خون چیست؟

اگر پزشک متوجه شود که شما دارای علائم ناشی از سطح گلوکز بالا یا سطوح گلوکز پایین هستید، ممکن است برای شما آزمایش گلوکز خون را تجویز کند.

هدف از آزمایش گلوکز خون که اغلب برای کمک به تشخیص و نظارت بر دیابت استفاده می شود این است که تشخیص دهیم آیا سطح قند خون شما در محدوده سالم است یا خیر.

 

در طول آزمایش قند خون چه اتفاقی می افتد؟

یک متخصص مراقبت های بهداشتی با استفاده از یک سوزن کوچک از رگ بازوی شما نمونه خون می گیرد. پس از وارد کردن سوزن، مقدار کمی خون در یک لوله آزمایش یا ویال جمع آوری می شود. وقتی سوزن داخل یا خارج می شود ممکن است کمی احساس سوزش کنید.

 

آیا برای آماده شدن برای این تست باید کاری انجام دهم؟

اگر پزشک شما آزمایش قند خون ناشتا یا آزمایش تحمل گلوکز خوراکی را تجویز کند، باید حداقل هشت ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید (نخورید و ننوشید). سایر آزمایشات قند خون نیازی به آمادگی خاصی ندارند. از پزشک خود بپرسید که آیا لازم است قبل از آزمایش گلوکز ناشتا باشید یا نه.

 

آیا خطری در انجام آزمایش وجود دارد؟

انجام آزمایش خون خطر بسیار کمی دارد. ممکن است در نقطه ای که سوزن گذاشته شده درد خفیف یا کبودی داشته باشید، اما بیشتر علائم به سرعت از بین می روند.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − پنج =

  • ×