» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » شواهد تازه و قابل تاملی از ارتباط آلودگی هوا و خطر ابتلا به دیابت
آلودگی هوا و دیابت
پژوهش و تحقیقات - آخرین خبرها

شواهد تازه و قابل تاملی از ارتباط آلودگی هوا و خطر ابتلا به دیابت

1403-02-17 0094

با افزایش دیابت در سراسر جهان، کارشناسان در حال کشف بینش های جدیدی در مورد عوامل خطر بالقوه هستند و آلودگی محیطی، به ویژه آلودگی هوا، در کانون توجه قرار دارد. در حالی که کشورهای با درآمد پایین و متوسط بیشترین بار را تحمل می کنند، تأثیر آلودگی هوا بر خطر دیابت یک نگرانی جهانی است.

به گزارش دیاپرس، آلاینده های کلیدی مانند ذرات معلق (PM)، دی اکسید نیتروژن (NO2)، دی اکسید گوگرد (SO2) و ازن (O3) که اغلب از انتشار وسایل نقلیه و فرآیندهای صنعتی ناشی می شوند، به دلیل نقش بالقوه آنها در ایجاد دیابت تحت بررسی هستند.

دانشمندان مکانیسم‌های مختلفی را پیشنهاد می‌کنند که از طریق آنها آلودگی هوا ممکن است خطر دیابت را افزایش دهد. اینها شامل تحریک التهاب، تقویت استرس اکسیداتیو (از بین رفتن تعادل بین آنتی‌اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد در بدن) ، تغییر سطح آدیپوکین و اختلال در تنظیم هورمون است که همه می توانند در افزایش مقاومت به انسولین و اختلال در متابولیسم گلوکز موثر باشند.

مطالعات اپیدمیولوژیک ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و افزایش خطر ابتلا به دیابت را یافته اند. به عنوان مثال، طبق مطالعه منتشر شده در The Lancet Planetary Health، غلظت های بالاتر ذرات ریز (PM2.5) و دی اکسید نیتروژن (NO2) با افزایش خطر ابتلا به دیابت در سطح جهان مرتبط است.

در حالی که برای درک کامل پیچیدگی‌های ارتباط بین آلودگی هوا و دیابت به تحقیقات بیشتری نیاز است، شواهد تاکنون بر ضرورت رسیدگی به نگرانی‌های زیست‌محیطی تاکید دارند. اجرای سیاست‌ها برای مهار آلودگی هوا و ترویج منابع انرژی پاک‌تر نه تنها می‌تواند از دیابت محافظت کند، بلکه سلامت عمومی جامعه را نیز افزایش می‌دهد. /thedailystar

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + یک =

  • ×