» آخرین خبرها » آمارهای نگران‌کننده درباره بیماریهای دستگاه گوارشی در ایران
دکتر امیرصادقی
آخرین خبرها - شاخص ها و آمارهای سلامت

آمارهای نگران‌کننده درباره بیماریهای دستگاه گوارشی در ایران

1403-02-17 2074

دکتر امیر صادقی با بیان اینکه بیماری‌های دستگاه گوارش از جمله بیماری‌های نسبتاً شایع محسوب می‌شوند، اظهار کرد: شیوع این بیماری‌ها در ایران و دنیا روند صعودی دارد. از هفت سرطان شایع منجر به مرگ‌ومیر نیز در کشور ما، پنج مورد مربوط به سرطان‌های گوارشی هستند که چنانچه بخواهیم این موارد را نام را ببریم از جمله آن می‌توان به سرطان معده، روده بزرگ، مری، پانکراس و کبد اشاره کرد. صادقی با بیان اینکه برخی از بیماری‌های گوارشی بسیار شایع هستند، توضیح داد: کبد چرب و عفونت هلیکوباکتر پیلوری معده شیوع ۴۰ تا ۵۰ درصدی در کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش دیاپرس و به نقل از سایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این فوق تخصص گوارش و بیماری‌های کبدی افزود: بیماری رفلاکس معده، بیماری نسبتا شایعی است که آمار ۱۵ تا ۲۰ درصدی در جمعیت کشور دارد و یا ۱۵ درصد مردم کشور مبتلا به سنگ‌های صفرای هستند. صادقی با بیان اینکه یبوست به ویژه در زنان یکی دیگر از بیماری‌های شایع در دستگاه گوارش است، ادامه داد: بیش از ۲۰ درصد جامعه به یبوست مزمن مبتلا هستند.

عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه پولیپ‌های روده از جمله ضایعات پیش‌سرطانی هستند که شیوع ۲۵ درصدی در سنین بالای ۵۰ سال، اضافه کرد: چنانچه جامعه هدف تحت برنامه‌های غربالگری قرار نگیرند، از هر ۲۰ نفر یک نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد، ضمن اینکه سرطان روده بزرگ در افراد جوان زیر ۵۰ سال در حال افزایش است و این زنگ خطری برای جامعه محسوب می‌شود.

پیش از این از هر ۱۰ نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ یک نفر کمتر از ۵۰ سال سن داشت ولی متاسفانه در حال حاضر از هر پنج نفر یک نفر زیر ۵۰ سال سن دارد که به این بیماری مبتلا است. صادقی با اشاره به اینکه بیشتر بیماریهای گوارشی علامت‌ و یا نشانه اختصاصی ندارند، گفت: این بیماری‌ها معمولا از جمله بیماری‌های بدون علامت تلقی می‌شوند به طور مثال بیشتر مبتلایان به کبد چرب از بیماری خود اطلاعی ندارند. / سایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + نه =

  • ×