» آخرین اخبار دیابت » آیا بیماری قلبی عروقی؛ یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان‌ها است؟
سرطان قلبی عروقی
آخرین اخبار دیابت - بیماری های غیرواگیر - پژوهش و تحقیقات - سوالات بیماران

آیا بیماری قلبی عروقی؛ یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان‌ها است؟

1402-11-08 50

بیماری قلبی عروقی و سرطان 2 علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند و عوامل خطر مشترکی با هم دارند. مطالعات قبلی، ارتباط بین نارسایی قلبی و بروز سرطان را نشان دادند اما در آن‌ها عامل سیگار کنترل نشده بود و همچنین بین علل آترواسکلروتیک و غیر آترواسکلروتیک نارسایی قلبی تمایز قائل نشدند.

به گزارش دیاپرس، در سال گذشته، مطالعه‌ای به چاپ رسید که هدف آن، تعیین ارتباط بیماری قلبی عروقی، به ویژه آترواسکلروزیس، با سرطان بود. این مطالعه، یک کوهورت گذشته نگر بود که از داده‌های شرکت تحقیقاتی IBM  برای سال‌های 2009-2019 استفاده کرد.

نتایج نشان داد که در بین 27 میلیون نفر، افراد مبتلا به بیماری‌قلبی عروقی، 13% بیشتر از افراد سالم، احتمال ابتلا به سرطان داشتند. این خطر برای افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی از نوع آترواسکلروزیس بیشتر است. آنالیزهای زیرگروه سرطان، ارتباط خاصی از بیماری قلبی عروقی را با چندین نوع سرطان از جمله ریه، مثانه، کبد، روده بزرگ و سایر سرطان‌های خونی نشان داد.

نکته جالب این است که سرطان‌های هورمون محور، از جمله سرطان سینه و تخمدان، ارتباط معکوس نشان می‌دهند و ب ییماری قلبی عروقی برای آنان، اثر محافظتی ایجاد می‌کند. / مجله JACC CardioOncol

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سیزده =

  • ×