» پاسخ به سوالات » آیا دیابت نوع دو در حال حاضر قابل درمان است؟
دیابت نوع دو
پاسخ به سوالات - آخرین خبرها - درمان و دارو

آیا دیابت نوع دو در حال حاضر قابل درمان است؟

1403-04-31 1036

مقدمه
مطابق انجمن دیابت آمریکا، دیابت به عنوان گروهی از بیماری های متابولیک با تظاهرات بالینی افزایش قند خون طولانی مدت به دلیل نقص در ترشح انسولین، نقص در عملکرد انسولین یا هر دو تعریف می شود. دیابت به عنوان عامل زمینه ای نابینایی، حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و قطع اندام تحتانی در نظر گرفته می شود(1). رویکردهای مختلفی از جمله مداخلات بیولوژیکی، جراحی و مکانیکی با هدف نهایی دستیابی به بهبودی یا درمان مورد بررسی قرار گرفته است (2). در این فکت شیت بررسی کردیم که آیا دیابت نوع 2 قابل درمان هست یا خیر.
برایند شواهد
در طول دهه گذشته، بیش از 40 دارو، قرص و تزریق جدید برای دیابت تایید شده است. با این حال، واقعیت ترسناک این است که اکثر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 هنوز کنترل ضعیفی از قند خون دارند. در ادامه به مواردی از این دارو ها پرداخته شده است.
مطالعه ای فواید آشکار داروهای GLP-1 را در سال 2023 نشان داده است. 529 نفر در ایالات متحده که با سماگلوتاید برای دیابت و ونگووی برای چاقی تحت درمان قرار گرفتند، پس از 1 سال درمان دو برابر بهبود قلب را نشان دادند. همچنین در بین 17000 نفر مبتلا به بیماری های قلبی عروقی و وزن بیش از حد، افرادی که سماگلوتاید مصرف می کردند 20 درصد کمتر در معرض خطر حملات قلبی و سکته بودند (3).
در سال 2017، محققان دانشگاه آمستردام نشان دادند که پیوند میکروبیوتا (میکروب های مفید بدن)، که برای انتقال میکروبیوم یک فرد سالم به روده فرد مبتلا به دیابت استفاده می شود، می تواند منجر به بهبود کوتاه مدت مقاومت به انسولین در بیماران چاق مبتلا به دیابت نوع 2 شود (4). سایر جنبه های میکروبیوتا در حال بررسی هستند و می توانند راه حل های جدیدی برای دیابت در آینده ارائه دهند(5).
سلول‌های بنیادی، از جمله سلول‌های بنیادی جنینی، القا شده و سلول‌های بنیادی بالغ، به سلول‌های بتا و درمان دیابت به‌طور گسترده مورد مطالعه قرار می‌گیرند (6). با این حال، دستیابی به این هدف با موانعی رو به رو است (شامل کمبود سلول‌های انسان برای پیوند، محدودیت اهداکننده عضو، مسائل مربوط به پس زده شدن سلولها) (7, 8)
نتیجه گیری
دیابت یک وضعیت پیچیده است که در آن تعریف مفهوم “درمان” به دلیل ماهیت مزمن آن و مدیریت مستمر مورد نیاز برای حفظ کنترل قند خون، چالش برانگیز است. علاوه بر این، در موارد نادری که فئوکروموسیتوم (یک تومور نادر و معمولا خوش‌خیم که در غده فوق کلیه ایجاد می‌شود) به روش جراحی درمان می‌شود، منجر به رفع دیابت شده است، که نشان‌دهنده ارتباط پیچیده بین شرایط مختلف سلامتی و مدیریت دیابت است(9). در حالی که پیشرفت‌ها در درمان‌، امیدی برای دستیابی به بهبود است، درمان قطعی دیابت همچنان مبهم است و نیاز به تحقیقات مداوم و استراتژی‌های درمانی متنوع را برجسته می‌کند.

منابع
1. Association AD. Diagnosis and classification of diabetes mellitus. Diabetes care. 2010;33(Supplement_1):S62-S9.
2. Buse JB, Caprio S, Cefalu WT, Ceriello A, Del Prato S, Inzucchi SE, et al. How do we define cure of diabetes? Diabetes care. 2009;32(11):2133-5.
3. .
4. De Groot P, Nikolic T, Pellegrini S, Sordi V, Imangaliyev S, Rampanelli E, et al. Faecal microbiota transplantation halts progression of human new-onset type 1 diabetes in a randomised controlled trial. Gut. 2021;70(1):92-105.
5. Li SX, Guo Y. Gut microbiome: New perspectives for type 2 diabetes prevention and treatment. World J Clin Cases. 2023;11(31):7508-20.
6. Bittenglova K, Habart D, Saudek F, Koblas T. The Potential of Pancreatic Organoids for Diabetes Research and Therapy. Islets. 2021;13(5-6):85-105.
7. Saleem M, Sabir S, Akhtar MF, Zahid S, Niazi SG, Naeem M, et al. Stem cell therapy for diabetes mellitus: Recent progress and hurdles. Critical Reviews™ in Eukaryotic Gene Expression. 2019;29(5).
8. Hildebrand JA, Billimek J, Olshansky EF, Sorkin DH, Lee J-A, Evangelista LS. Facilitators and barriers to research participation: perspectives of Latinos with type 2 diabetes. European Journal of Cardiovascular Nursing. 2018;17(8):737-41.
9. Szafrańska M, Główczewska-Siedlecka E, Siedlecki Z. Insidious enemy – phaeochromocytoma. Can diabetes be cured? Journal of Education, Health and Sport. 2022;12(9):519-24.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + سیزده =

  • ×