» آخرین اخبار دیابت » آیا دیابت هم به طور اختصاصی میتواند باعث نارسایی قلبی شود؟
آیا دیابت هم به طور اختصاصی میتواند باعث نارسایی قلبی شود؟
آخرین اخبار دیابت - آموزش کادر پزشکی - بهداشت و درمان - پژوهش و تحقیقات - سبک زندگی - سوالات بیماران

آیا دیابت هم به طور اختصاصی میتواند باعث نارسایی قلبی شود؟

1402-10-10 40

نارسایی قلبی به‌عنوان یک بیماری مزمن علائم خاصی دارد که در هر فردی، با یا بدون دیابت، می‌تواند مشاهده شود. علائمی از جمله خستگی، کمبود انرژی، و تنگی نفس، از جمله نشانه‌هایی است که ممکن است در افراد مبتلا به این بیماری مشاهده شود. با پیشرفت بیماری، این علائم ممکن است شدت بیشتری پیدا کنند و حتی بعد از انجام فعالیت‌های بسیار خفیف، نشان‌دهنده تورم و تنگی نفس شوند.

در بین افراد مبتلا به دیابت، خون به‌طور مناسب به سلول وارد و یا از آن خارج نمی‌شود. این وضعیت باعث افزایش سطح گلوکز در خون و انسولین می‌شود که ممکن است منجر به نارسایی قلبی در برخی از افراد مبتلا به دیابت شود. لازم به ذکر است که انسولین یک هورمون است که در پاکسازی خون از گلوکز کمک می‌کند.

دکتر جیمز جانوزی، پروفسور پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و متخصص قلب و عروق، اظهار کرده‌است عوامل مختلف مکانیکی و فیزیولوژیکی در افراد مبتلا به دیابت می‌تواند خطر نارسایی قلبی را افزایش دهد. وی افزود: دیابت می‌تواند باعث آسیب مستقیم به عضله قلب شود و منجر به سفتی و ضعف آن گردد. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که دیابت با اختلال عملکرد میتوکندری، استرس اکسیداتیو، التهابات در بدن و افزایش تشکیل ترکیبات مضر به نام محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته یا AGEs مرتبط است و همه این‌ها می‌توانند در ایجاد نارسایی قلبی نقش داشته باشند.

همچنین دیابت با تغییر متابولیسم مرتبط با گلوکز در قلب به تولید سوربیتول الکل قند مرتبط است که ممکن است منجر به مرگ سلولی همراه با اسکار عضله قلب شود. علاوه بر این، دیابت می‌تواند عامل خطری برای بیماری مزمن کلیوی باشد که یک عامل خطر مستقل برای نارسایی قلبی است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.00
احمد مهری

احمد مهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 17 =

  • ×