» آخرین اخبار دیابت » استرس در نوجوانی و تحت الشعاع قرار دادن آینده فرد!/ شواهد علمی چه میگوید؟
استرس نوجوانان
آخرین اخبار دیابت

استرس در نوجوانی و تحت الشعاع قرار دادن آینده فرد!/ شواهد علمی چه میگوید؟

1402-10-30 40

درست است که تجربه استرس به صورت طبیعی جزء زندگی است، اما استرس مداوم و زیاد ممکن است بر سلامت عمومی تأثیرات منفی بگذارد و می‌تواند باعث افزایش عوامل خطر قلبی متابولیک شود. این عوامل شامل فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع 2 یا پیش دیابت، کلسترول بالا و سایر مشکلات متابولیک مرتبط با سلامت قلب هستند.

بر اساس آمار انجمن قلب آمریکا، در سال 2020، بیماری‌های متابولیک قلبی، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2، شایع‌ترین بیماری‌های مزمن سلامتی بودند و مجموعاً تقریباً یک چهارم کل مرگ و میرها در ایالات متحده را تشکیل می‌دادند. در سال 2023، انجمن قلب آمریکا به ارتباط قوی بین بیماری های قلبی عروقی، بیماری کلیوی، دیابت نوع 2 و چاقی اشاره کرد.

با توجه به تحقیق انجام شده توسط محققان در کالیفرنیا، محققان داده‌های ۲۷۶ نفر از جوامع کالیفرنیای جنوبی را که در مطالعه سلامت کودکان کالیفرنیای جنوبی شرکت داشتند، بررسی کردند. شرکت‌کنندگان از سال 2003 تا 2014 در کودکی ثبت‌نام کردند و از سال 2018 تا 2021 در ارزیابی‌های بعدی سلامت به عنوان بزرگسالان شرکت کردند.

نتایج نشان داد افرادی که در طول سال‌های نوجوانی تا بزرگسالی استرس بیشتری را گزارش کرده‌اند، احتمالاً در معرض فشار خون بالا، چاقی، و دیگر عوامل خطرزای قلبی متابولیک قرار گرفته‌اند. این موارد می‌توانند به عنوان علل مهم بیماری‌های قلبی عروقی در آینده مورد نظر قرار گیرند. افرادی که سطوح بیشتری از استرس را از سال‌های نوجوانی تا بزرگسالی تجربه می‌کردند، سلامت عروق بدتر، چربی کل بدن بالاتر و خطر چاقی بیشتری داشتند. / JAHA

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 14 =

  • ×