» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » اولین کارآزمایی واکسن سرطان ریه در جهان آغاز شد
واکسن سرطان ریه
پژوهش و تحقیقات - آخرین اخبار دیابت

اولین کارآزمایی واکسن سرطان ریه در جهان آغاز شد

1403-07-03 00

به گزارش دیاپرس، پزشکان آزمایش‌هایی را برای اولین واکسن سرطان ریه در جهان که برای درمان سرطان ریه (عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان) طراحی شده است، آغاز کرده‌اند. این واکسن که BNT116 نام دارد و توسط بیونتک ساخته شده است، سرطان ریه سلول غیرکوچک (شایع ترین شکل بیماری) را هدف قرار می دهد و هدف آن از بین بردن سلول های سرطانی و جلوگیری از بازگشت سرطان است.

آزمایش فاز 1 در 34 سایت تحقیقاتی در هفت کشور، از جمله بریتانیا (جایی که اولین بیمار اخیراً واکسن را دریافت کرد) انجام می شود. این درمان نوآورانه از فناوری mRNA (مشابه واکسن‌های کووید-19 برای آموزش سیستم ایمنی برای شناسایی و حمله به سلول‌های سرطانی و در عین حال حفظ سلول‌های سالم است) استفاده می‌کند که پیشرفت قابل توجهی نسبت به شیمی‌درمانی سنتی است.

کارشناسان خوش بین هستند که این واکسن می تواند دوران جدیدی را در درمان سرطان، به ویژه در بهبود نرخ بقای بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته یا عود کننده ریه، نشان دهد. در صورت موفقیت آمیز بودن، این آزمایش می تواند منجر به استفاده گسترده تر از واکسن های mRNA در سرطان شناسی شود و به طور بالقوه جان هزاران نفر را در سراسر جهان نجات دهد.

اولین شرکت کننده بریتانیایی این کارآزمایی، یانوس راز 67 ساله، ابراز امیدواری کرد که این رویکرد جدید بتواند به او و دیگران کمک کند تا به طور موثرتری با این بیماری مبارزه کنند. موفقیت این آزمایش‌ها می‌تواند راه را برای تبدیل واکسن‌های mRNA به یک درمان استاندارد برای سرطان ریه و احتمالاً سایر انواع سرطان در آینده هموار کند. /theguardian

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

  • ×