» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » مصرف متعادل ویتامین های E، C و بتاکاروتن خطر دیابت نوع 2 را کاهش می دهد/ کدام غذاها این ویتامین ها را دارد؟
ویتامین E، C و بتاکاروتن
پژوهش و تحقیقات - آخرین خبرها - تغذیه سالم

مصرف متعادل ویتامین های E، C و بتاکاروتن خطر دیابت نوع 2 را کاهش می دهد/ کدام غذاها این ویتامین ها را دارد؟

1403-02-16 2080

دیابت نوع 2 یک بیماری متابولیک شایع است که با مقاومت به انسولین و اختلال عملکرد سلول های بتا همراه است. مطالعات نشان داده است که پیروی از الگوهای غذایی خاص، مانند رژیم غذایی مدیترانه ای، می تواند تأثیر مثبتی بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 داشته باشد. میوه ها و سبزیجات، غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E، C و بتاکاروتن، اجزای کلیدی این رژیم ها هستند و ممکن است به اثرات محافظتی آن ها در برابر دیابت نوع 2 کمک کنند.

به گزارش دیاپرس، این ویتامین ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو (که با مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 مرتبط است) محافظت می کنند. در حالی که مطالعات کاهش خطر دیابت نوع 2 را با مصرف ویتامین نشان داده‌اند، به نظر می‌رسد که این ارتباط در سطوح متوسط ثابت است، که نشان می‌دهد مصرف بیش از حد مکمل‌ها ممکن است مزایای بیشتری به همراه نداشته باشد.

این مطالعه بر اهمیت دریافت این ویتامین ها از طریق منابع غذایی به جای مکمل ها تاکید می کند. به عنوان مثال، با مصرف غذاهایی مانند فلفل قرمز می توان به میزان توصیه شده روزانه ویتامین C دست یافت، در حالی که ویتامین E را می توان از مغزها و روغن های گیاهی تامین کرد. مصرف انواع میوه ها و سبزیجات، مصرف متعادل این مواد مغذی را تضمین می کند، که ممکن است مزایای هم افزایی (افزایش اثر به دلیل مصرف همزمان) در برابر دیابت نوع 2 ارائه دهد.

به طور کلی، در حالی که ویتامین های E، C و بتاکاروتن در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 امیدوارکننده هستند، کلید در اعتدال و تغذیه متعادل نهفته است. به جای تکیه صرف بر مکمل ها، ترکیب این ویتامین ها در یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها، سبزیجات و آجیل ممکن است موثرترین استراتژی برای پیشگیری از دیابت باشد. تحقیقات بیشتری برای تعیین سطوح بهینه مصرف، به ویژه در جمعیت های پرخطر، مورد نیاز است، اما در حال حاضر، یک رژیم غذایی متنوع و غنی از مواد مغذی سنگ بنای مدیریت و پیشگیری از دیابت است. /news-medical.net

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + پنج =

  • ×