» سبک زندگی » سوالات بیماران » بررسی یک ادعا/ عسل برای دیابتی ها توصیه میشود؟
عسل و دیابت
سوالات بیماران - آخرین خبرها - آموزش های دیابت

بررسی یک ادعا/ عسل برای دیابتی ها توصیه میشود؟

1402-10-26 20183

به گزارش دیاپرس، عسل حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن، ویتامین C، اسید فولیک، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان از آسیب سلولی جلوگیری کرده و آن را کند می کند. از آنجایی که عسل یک قند گیاهی و یک کربوهیدرات است، ساده ترین شیرین کننده گیاهی می باشد که از چند طریق بر قند خون شما تأثیر می گذارد. با این حال، در مقایسه با شکر عادی، به نظر می رسد که عسل تأثیر کمتری دارد.

 

عسل خام و عسل فرآوری شده

عسل خام که به عنوان عسل بدون فیلتر نیز شناخته می شود، از کندوی زنبور عسل برداشت می شود. این عسل سپس برای حذف ناخالصی ها فیلتر می شود. از طرف دیگر، عسل فرآوری شده، فرآیند تصفیه را طی می کند و برای از بین بردن مخمر و ماندگاری طولانی تر پاستوریزه نیز می شود (در دمای بالا). عسل فرآوری شده ملایم تر است، اما با فرآیند فیلتر کردن و پاستوریزه کردن، برخی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های آن حذف می شود.

1 قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل حاوی:

چربی: 0 گرم

سدیم: 0 میلی گرم

کربوهیدرات: 17 گرم

کلسیم: 1.3 میلی گرم

فیبر: 0 گرم

پروتئین: 0.1 گرم

پتاسیم: 10.9 میلی گرم

شکر: 17 گرم

آهن: 0.1 میلی گرم

فواید عسل برای سلامتی

عسل به سطح قند خون موثر است: اول اینکه عسل دارای شاخص گلیسمی پایین تری نسبت به قند است، بنابراین باعث افزایش سطح قند خون و انسولین نمی شود و به بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند. همچنین ثابت شده است که عسل از افزایش وزن جلوگیری می کند، اگرچه باید در حد اعتدال مصرف شود.

عسل به بهبود پروفایل چربی (lipid profile) موثر است و تری گلیسیرید خون و LDL یا کلسترول “بد” را کاهش می دهد و در عین حال کلسترول HDL را افزایش می دهد. اگر کلسترول بیش از حد باشد، می تواند باعث ایجاد مشکلات قلبی شود.

عسل استرس اکسیداتیو را بهبود می بخشد: خواص آنتی اکسیدانی عسل به کاهش استرس اکسیداتیو و مکانیزم سندرم متابولیک کمک می کند. به بیان ساده، استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین تولید رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان به سلول و توانایی بدن برای مقابله با اثرات مضر آنها است.

عسل به سلامت روده کمک می کند: پری بیوتیک ها به تخمیر باکتری های مفید روده از جمله بیفیدوباکتری ها و لاکتوباسیل ها کمک می کنند. محققان این تغییر را با عملکرد قوی‌تر ایمنی و رفاه روانی بیشتر مرتبط می‌دانند.

عسل مواد مغذی برای بدن را فراهم می کند: علاوه بر این، عسل به غیر از قند طبیعی و آنتی اکسیدان هایش حاوی برخی مواد مغذی است. عسل ممکن است درصد زیادی از ویتامین ها را به رژیم غذایی شما نرساند، با این حال کالری خالی ندارد (کالری های خالی معمولاً به شکل قند اضافه شده یا چربی های اشباع و ترانس هستن).

آیا عسل برای دیابت مفید است؟

یکی از مزایای مصرف عسل این است که می تواند سطح انسولین شما را افزایش دهد و به کنترل قند خون شما کمک کند. با توجه به اینکه عسل منبع آنتی اکسیدان و دارای خواص ضد التهابی است، جایگزینی شکر با عسل نیز می تواند مفید باشد. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می تواند روش متابولیسم قند را در بدن بهبود بخشد و خواص ضد التهابی عسل به طور بالقوه می تواند به کاهش عوارض دیابت کمک کند. التهاب می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود، یعنی زمانی که بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی دهد./ Livofy

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − سه =

  • ×