» سبک زندگی » تغذیه سالم » بیماران دیابتی کدام نوع شیر را مصرف کنند؟/ از کجا بدانیم کدام شیر بهتر است؟
بهترین نوع شیر برای افراد مبتلا به دیابت
تغذیه سالم - آخرین خبرها - آموزش های دیابت - سبک زندگی - سوالات بیماران

بیماران دیابتی کدام نوع شیر را مصرف کنند؟/ از کجا بدانیم کدام شیر بهتر است؟

1402-10-19 30194

در چند سال اخیر، تنوع محصولات شیر به طور قابل توجهی رشد کرده است. شیر گاو، شیر بدون لاکتوز، شیر بادام، شیر جو و… .

به گزارش دیاپرس در حالی که شیر منبع عالی ویتامین ها و مواد معدنی است، برخی از افراد ممکن است عدم تحمل لاکتوز را داشته باشند، که در اثر ناتوانی در هضم مناسب کربوهیدرات های موجود در شیر (لاکتوز) ایجاد می شود. کسانی که عدم تحمل لاکتوز دارند در صورت مصرف شیر گاو ممکن است دچار گاز معده، نفخ و اسهال شوند.

آلرژی به شیر (حساسیت به پروتئین موجود در شیر) شیوع کمتری دارد و آن معمولاً با علائم عدم تحمل لاکتوز متفاوت بوده و از تحریک خفیف پوست یا کهیر تا آنافیلاکسی شدید متغیر می باشد.

آب پنیر (پروتئینی که در شیر گاو یافت می‌شود) ممکن است اثرات «انسولینوتروپیک» داشته باشد یعنی پروتئین آب پنیر می تواند تولید و فعالیت انسولین را تحریک کند. این امر به ویژه برای افرادی که مقاومت به انسولین دارند بسیار مهم است.

جس دیگور (متخصص مراقبت و آموزش دیابت) می گوید “مطالعات تجربی نشان داده است که پروتئین آب پنیر دارای خواص کاهش دهنده گلوکز می باشد و شیر گاو اولین توصیه من است زیرا بسیاری از شیرهای گیاهی دارای مواد مغذی کمتری هستند.”

برخی مطالعات نشان می دهد که شیر گاو کم چرب ممکن است با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط باشد. لبنیات کم چرب همچنین می تواند برای سایر بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، فشار خون بالا، سرطان کولورکتال، سندرم متابولیک، چاقی و پوکی استخوان مفید باشد.

نکاتی برای انتخاب شیر مناسب برای مبتلایان به دیابت

هرکسی ترجیحات، بودجه و مجموعه منحصر به فرد رژیم غذایی خود را دارد و هنگام انتخاب شیر مناسب باید به چندین نکته توجه کند.

تغذیه خود را کلی در نظر بگیرید:

دامنه رژیم کلی شما بسیار بیشتر از یک وعده شیر است. «آیا شیر غلات را مصرف می‌کنید؟ با دسر؟ با یک شام متعادل؟». ویتامین‌های A، D، E و K محلول در چربی هستند، بنابراین برای جذب بهینه به چربی نیاز دارند. اگر انتخاب یک شیر یا محصول لبنی پرچرب می تواند منجر به مصرف کمتر قندهای افزوده شود، می تواند گزینه بهتری باشد.

مراقب قند اضافه باشید

شیر طعم‌دار دارای قند افزوده‌ای است که در صورت مصرف انسولین یا تنظیم داروها باید به آن توجه کنید

به برچسب محصولات نگاه کنید

با مشاهده برچسب تغذیه می توانید چیزهای زیادی در مورد محصول بفهمید. برای مثال، اگر به دنبال اجتناب از شکر اضافه شده یا یک محصول کم چرب هستید، ارزیابی برچسب تغذیه نقطه خوبی برای شروع است.

به چه مواد مغذی نیاز دارید؟

هر نوع شیر دارای مشخصات غذایی خاص خود است. اگر به پروتئین بیشتری نیاز دارید، شیر گاو یا شیر فوق فیلتر شده ممکن است انتخاب مناسبی باشد. به همین ترتیب، اگر به کلسیم و ویتامین D نیاز دارید، یکی از نوشیدنی های غنی شده را انتخاب کنید.

مراقب افزودنی ها باشید

موادی مانند غلیظ کننده ها و کاراگینان (یک نگهدارنده مواد غذایی) اغلب به نوشیدنی های شیر اضافه می شوند تا بیشتر شبیه شیر گاو باشند. در حالی که این افزودنی ها به طور کلی توسط FDA ایمن شناخته می شوند، برخی از مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض چنین موادی می تواند مضر باشد /دایاتریب

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + سه =

  • ×