» آموزش و پژوهش » آموزش های دیابت » بیماران دیابتی بخوانند/ تا به حال درباره کتواسیدوز دیابتی شنیدید؟
کتواسیدوز دیابتی
آموزش های دیابت - آخرین خبرها - سوالات بیماران

بیماران دیابتی بخوانند/ تا به حال درباره کتواسیدوز دیابتی شنیدید؟

1402-10-19 50193

کتواسیدوز دیابتی (DKA) یک عارضه شدید دیابت است که زمانی ایجاد می شود که بدن به دلیل انسولین ناکافی به سرعت چربی ها را تجزیه می کند. این وضعیت می تواند زندگی را تهدید کند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. تشخیص علائم و انجام اقدامات پیشگیرانه برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است.

به گزارش دیاپرس، DKA زمانی اتفاق می افتد که به دلیل کمبود انسولین کافی، بدن برای رسیدن به انرژی، به جای قند شروع به تجزیه چربی ها می کند. در کمبود انسولین، قند به سلول ها وارد نمیشود و این منجر به تولید کتون های اسیدی در اثر تجزیه چربی ها می شود.

علائم عبارتند از تشنگی بیش از حد، حالت تهوع، استفراغ، تکرر ادرار، درد شکم، تنفس سریع، خستگی، گیجی، تنفس بوی میوه و غیره.

عوامل خطر و انواع:

در حالی که DKA در دیابت نوع 1 شایع تر است، می تواند در دیابت نوع 2 هم رخ دهد، به ویژه در افرادی که به انسولین نیاز دارند. افراد در معرض خطر بالاتر شامل افراد مسن، افراد دارای اضافه وزن و افرادی از گروه های قومی غیرسفید پوست هستند.

مشکلات انسولین درمانی (مانند واکسن از دست رفته، مشکلات پمپاژ)، عفونت ها، حمله قلبی، سکته مغزی، تروما، استرس و برخی داروها می توانند در ایجاد DKA موثر باشند.

پیشگیری:

آزمایش معمول قند خون، پیروی از نسخه های دارویی، تنظیم دوز انسولین در صورت نیاز، و بررسی سطح کتون در هنگام بیماری یا آسیب از اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم هستند. در صورت مشکوک بودن به DKA، اقدام سریع و جستجوی درمان فوری پزشکی حیاتی است.

 

توصیه ها برای افراد مبتلا به دیابت:

  1. هوشیاری: علائم را بشناسید و نظارت منظم بر سطح قند خون داشته باشید.
  2. پایبندی: از رژیم های دارویی تجویز شده پیروی کنید و دوز انسولین را در صورت نیاز تنظیم کنید.
  3. اقدامات پیشگیرانه: در هنگام بیماری یا آسیب سطح کتون را بررسی و در صورت مشکوک بودن به DKA به پزشک مراجعه کنید. /اخبار پزشکی امروز

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − شش =

  • ×