» آخرین خبرها » افزایش روزافزون بیماری عصبی و مرگ و میر ناشی از آن/ نوروپاتی دیابتی؛ سریعترین بیماری عصبی در حال رشد
بیماری عصبی
آخرین خبرها - دیابت - عمومی و اجتماعی

افزایش روزافزون بیماری عصبی و مرگ و میر ناشی از آن/ نوروپاتی دیابتی؛ سریعترین بیماری عصبی در حال رشد

1403-01-21 2082

یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله علمی Lancet با همکاری سازمان جهانی بهداشت، نشان می‌دهد که در سال 2021، بیش از 3 میلیارد نفر در سراسر جهان با یک بیماری عصبی زندگی می‌کردند.

به گزارش دیاپرس، یش از 80 درصد مرگ و میرهای ناشی از اختلالات عصبی، در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می دهد و دسترسی به درمان بسیار متفاوت است: کشورهای با درآمد بالا در هر 100 هزار نفر ، 70 برابر بیشتر از کشورهای با درآمد کم و متوسط، متخصصان مغز و اعصاب وجود دارند.

ده بیماری عصبی که در سال 2021 در به خطر افتادن سلامتی و مرگ و میر افراد، نقش داشتند، عبارتند از: سکته مغزی، انسفالوپاتی نوزادی (آسیب مغزی)، میگرن، زوال عقل، نوروپاتی دیابتی (آسیب عصبی ناشی از دیابت)، مننژیت، صرع، عوارض عصبی ناشی از زایمان زودرس، اختلال طیف اوتیسم و سرطان‌های سیستم عصبی.

نوروپاتی دیابتی سریعترین بیماری عصبی در حال رشد بود. تعداد افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی از سال 1990 در سطح جهان بیش از سه برابر شده است و به 206 میلیون مورد در سال 2021 رسیده است. این افزایش مطابق با افزایش دیابت در سراسر جهان است.

نوروپاتی دیابتی (انگلیسی: Diabetic neuropathy ) اشاره به انواع گوناگونی از آسیب‌های عصبی دارد که در اثر دیابت حاصل می‌شوند. علائم نوروپاتی دیابتی بر حسب آنکه محلِ عصب آسیب‌دیده کجاست، متغیر است و ممکن است شامل بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن و درد یا تغییرات دستگاه عصبی خودگردان همچون علائم ادراری باشد. / WHO

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 13 =

  • ×