» آخرین اخبار دیابت » بهبود یافتن از دیابت، میزان ابتلا به بیماری قلبی و کلیوی را نیز کاهش می‌دهد
بهبود دیابت
آخرین اخبار دیابت - بیماری های غیرواگیر - درمان و دارو - دیابت

بهبود یافتن از دیابت، میزان ابتلا به بیماری قلبی و کلیوی را نیز کاهش می‌دهد

1402-11-10 50

نتایج تحقیقی نشان می‌دهد افرادی که دیابت کنترل شده داشتند، میزان ابتلا به بیماری قلبی عروقی و بیماری کلیه مزمن پایین‌تری داشته‌اند. بهبودی از دیابت نوع 2 به عنوان یک هدف دست یافتنی برای بسیاری از بیماران، با مزایای بالقوه از نظر عوارض طولانی مدت، کیفیت زندگی و اجتناب از نارسایی بیشتر سلول‌های بتا پانکراس دیده می‌شود.

به گزارش دیاپرس، اخیرا مطالعه‌ای به چاپ رسید که از یک آزمایش کنترل شده تصادفی بین سال‌های 2001 تا 2016 استفاده کرد و بیش از 5000 نفر با دیابت نوع 2 و وزن اضافی یا چاقی را شامل می‌شد. در این مطالعه، تأثیر یک مداخله سبک زندگی فشرده 12 ساله با حمایت و آموزش دیابت بر بیماری قلبی عروقی و سایر شرایط سلامت درازمدت مقایسه شد. بهبودی دیابت از طریق انتقال معیارهای دیابت به سطح پیش دیابت بدون استفاده از داروهای کاهش دهنده گلوکز در هر ویزیت تعیین می‌شد.

میزان کاهش خطر برای شرکت‌کنندگانی که شواهد بهبودی طولانی‌مدت داشتند، بیشتر بود؛ بدین صورت که در بیمارانی که شواهدی از بهبودی دیابت داشتند، بیماری قلبی عروقی و بیماری مزمن کلیوی به ترتیب 40 درصد و 33 درصد کمتر در آنان رخ داد.

وضعیت بهبودی و مدت زمان بهبودی به طور قابل توجهی با استفاده از داروهای پایه، طول مدت بیماری و سطوح HbA1c، قندخون ناشتا و فشار خون  مرتبط بود. فشار خون سیستولیک کاهش یافت و کلسترول HDL در میان شرکت‌کنندگانی که مدت زمان بهبودی بیشتری از دیابت داشتند، افزایش پیدا کرد./ مجله دیابتولوژی

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 1 =

  • ×