» آخرین خبرها » بیماری کبدچرب غیر الکلی، ریسک بیماری قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.
بیماری قلبی عروقی کبدچرب
آخرین خبرها - بیماری های غیرواگیر - سبک زندگی

بیماری کبدچرب غیر الکلی، ریسک بیماری قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

1402-11-10 10136

به گزارش دیاپرس، بیماری کبدچرب غیر الکلی وضعیتی است که در آن چربی اضافی در کبد تجمع می‌یابد که این تجمع چربی، ناشی از مصرف زیاد الکل نیست. هنگامی که مصرف زیاد الکل باعث تجمع چربی در کبد می‌شود، به این بیماری بیماری کبدی مرتبط با الکل می‌گویند.

این بیماری در افرادی که بیماری‌ها و شرایط خاصی از جمله چاقی و دیابت نوع 2 دارند شایع‌تر است. مطالعات نشان می‌دهد که یک سوم تا دو سوم افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مبتلا به بیماری کبدچرب غیرالکلی هستند. این بیماری در 75٪ از افراد دارای اضافه وزن و در بیش از 90٪ از افرادی که چاقی شدید دارند وجود دارد.

برای بررسی ارتباط بین بیماری کبد چرب غیر الکلی و بیماری‌های قلبی عروقی در بزرگسالان جوان و کودکان ابهام وجود داشت و اخیرا مطالعه مروری به چاپ رسید که به بررسی این ارتباط پرداخت. شرکت‌کنندگان این مطالعه، 10 میلیون نفر بودند که از 4 مطالعه بزرگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج این مطالعه نشان داد که بیماری کبد چرب غیرالکلی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در بزرگسالان جوان و کودکان افزایش می دهد. به عبارتی این افراد بیشتر در معرض خطر بیماری عروق کرونر قلب، سکته قلبی، برهم خوردن ریتم ضربان قلب و نارسایی  قلب  قرار دارند./ مجله Front Cardiovasc Med

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 13 =

  • ×