» آخرین اخبار دیابت » چاقی در سن کم، عامل خطر برای بیماری کلیوی در آینده!
چاقی در بچه ها بیماری کلیوی
آخرین اخبار دیابت - بیماری های غیرواگیر - فعالیت فیزیکی و چاقی

چاقی در سن کم، عامل خطر برای بیماری کلیوی در آینده!

1402-10-16 60

افرادی که چاق هستند و یا اضافه وزن دارند، در مقایسه با افراد با وزن متعادل، در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و شرایط سلامتی جدی هستند. این بیماری‌ها شامل فشار خون بالا، کلسترول LDL بالا، کلسترول HDL پایین، دیابت نوع 2، بیماری عروق کرونر قلب، سکته، بیماری کیسه صفرا، آپنه خواب و مشکلات تنفسی و بسیاری از بیماری‌های دیگر.

به گزارش دیاپرس، اخیرا مطالعه‎‌ای نشان داده است که چاقی نوجوانان یک عامل خطر عمده برای بیماری مزمن کلیه در بزرگسالی جوان است.

این مطالعه برای بررسی این فرضیه، بیش از 593000 نوجوان 16 تا 20 ساله اسرائیلی را مورد بررسی قرار داد. سپس نوجوانان 13 سال پیگیری شدند و نتایج جالبی بدست آمد. محققان دریافتند که نزدیک به 2000 نفر از شرکت‌کنندگان به بیماری مزمن کلیوی اولیه مبتلا شده بودند. چاقی و حتی اندکی اضافه وزن، خطر ابتلا به بیماری کلیوی بعدی را تا 9 برابر در پسران و چهار برابر در دختران افزایش می دهد. حتی افرادی که شاخص توده بدنی نرمال بالایی داشتند در معرض خطر بیشتری بودند. حتی در صورت عدم وجود دیابت یا فشار خون بالا، این خطر برای افراد دارای اضافه وزن و چاقی در نوجوانی 1.5 تا 2.7 برابر افزایش می‌یابد.

هنوز مشخص نیست که چرا اضافه وزن به کلیه‌ها آسیب می‌رساند. فشار خون بالا، سطح کلسترول بالا و اختلالات هورمونی مرتبط با چاقی همگی ممکن است در این زمینه نقش داشته باشند. این یافته ها بر اهمیت کاهش میزان چاقی نوجوانان و مدیریت عوامل خطر بیماری کلیوی در نوجوانان با شاخص توده بدنی بالا تأکید می‌کند./JAMA

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

  • ×