» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » تاثیری که ورزش در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد!
ورزش کردن پیشگیری از سرطان
پژوهش و تحقیقات - سبک زندگی - شاخص ها و آمارهای سلامت

تاثیری که ورزش در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد!

1402-10-17 40163

طبق شواهد بالینی، ورزش منظم با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های متعدد (مانند سرطان مثانه، سینه، روده بزرگ، سرطان آندومتر، آدنوکارسینوم مری، کلیه و معده) مرتبط است اما اطلاعات بیشتری در مورد تأثیر طولانی مدت ورزش بر بروز سرطان و بقا، نیاز است.

در مطالعه‌ای، غربالگری پروستات، ریه، کولورکتال و تخمدان بر روی بیش از 60 هزار بزرگسال بدون سابقه سرطان بین سال‌های 1993 و 2001 انجام شد. در افرادی که با هرگونه سرطان تشخیص داده شدند، ورزشکاران 18 درصد خطر کمتری برای مرگ و میر نسبت به افراد غیر ورزشکار داشتند.

طبق نتایج و با پیگیری 19 ساله افراد، در سن 70 سالگی، احتمال بروز تجمعی سرطان‌های ذکر شده به طور کلی، در افرادی که بیش از 1 ساعت در هفته ورزش می‌کردند، 21% بود؛ اما در افرادی که کمتر از 1 ساعت در هفته فعالیت داشتند، این میزان 23% گزارش شده است. در بررسی سرطان‌ها به تفکیک، ورزش کردن در مقایسه با ورزش نکردن، با کاهش ۲۶% در خطر سرطان سر و گردن، ۲۰% برای سرطان ریه و ۱۱% برای سرطان پستان همراه بوده است. اما ورزش کردن با افزایش ۲۰% خطر سرطان پوست و ۱۲% خطر سرطان پروستان همراه بوده است.

افزایش سرطان پروستات و ملانوم در یک مطالعه دیگر نیز دیده شده بود. قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید دلیل احتمالی این افزایش خطر ملانوما باشد، زیرا فعالیت بدنی اغلب در خارج از منزل با لباس های سبک انجام می شود و با افزایش چشمگیر خطر آفتاب سوختگی همراه است. همچنین برای سرطان پروستات نیز ممکن است مردان با فعالیت فیزیکی بیشتر، معاینه کمتری برای غربالگری سرطان پروستات دریافت کنند و این سوگیری منجر به افزایش سرطان پروستات شده باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 19 =

  • ×