» آخرین خبرها » تشخیص دیابت با گلوکز ناشتای خون یا هموگلوبین HbA1c ؟
تشخیص دیابت با گلوکز ناشتای خون یا هموگلوبین HbA1c ؟
آخرین خبرها - آموزش کادر پزشکی - پژوهش و تحقیقات - غربالگری و تشخیص

تشخیص دیابت با گلوکز ناشتای خون یا هموگلوبین HbA1c ؟

1402-10-16 50235

گلوکز پلاسما ناشتا (FPG) و هموگلوبین A1c (HbA1c) هر دو برای تشخیص دیابت استفاده می‌شوند، اما اخیرا انجمن دیابت آمریکا هموگلوبین A1c (HbA1c ≥6.5%) را به عنوان جایگزین گلوکز پلاسما ناشتا (FPG ≥7.0 mmol/L) برای تشخیص دیابت توصیه کرده است.

به گزارش دیاپرس، با استفاده از نتایج مطالعه‌ای که از داده‌های NCD Risk Factor Collaboration (NCD-RisC)، استفاده شد، در اکثر مناطق با درآمد کم و متوسط، افزایش HbA1c بیشتر از افزایش FPG بود. در این مناطق، استفاده از FPG به تنهایی ممکن است تشخیص دیابت را به تاخیر بیاندازد و شیوع دیابت را پایین‌تر از میزان واقعی گزارش دهد.

قبل از انجام مطالعه، بیش از ۶۰٪ افراد دارای دیابت شناخته نشده، در آسیا جنوبی بودند، در حالی که در مناطق با وضعیت اقتصادی-اجتماعی بالا این مقدار حدود ۳۰٪ بود. همچنین در میان افراد مبتلا به دیابت تشخیص داده شده با غربالگری، در جنسیت مذکر، احتمال بالاتری برای افزایش FPG وجود داشت. تحلیل داده‌های جهانی نشان داد که استفاده تنها از FPG یا HbA1c ممکن است بار دیابت را نسبت به تعداد افرادی که سطوح بالای هر دو معیار گلیسمی را دارند، به‌طور قابل توجهی، کم برآورد کند./ Nature Medicine

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.00
پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

  • ×