» آموزش و پژوهش » آموزش های دیابت » 10 نکته برای حفظ گلوکز در محدوده مناسب و به مدت مناسب ویژه بیماران دیابتی
10 نکته برای حفظ گلوکز در محدوده مناسب و به مدت مناسب ویژه بیماران دیابتی
آموزش های دیابت - آخرین خبرها - آموزش و پژوهش - خودمراقبتی - سبک زندگی

10 نکته برای حفظ گلوکز در محدوده مناسب و به مدت مناسب ویژه بیماران دیابتی

1402-10-19 40169

به گزارش دیاپرس، بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 باید حداقل 70 درصد از روز را در محدوده گلوکز نه زیاد و نه کم (mg/dl 70 تا mg/dl 180) قرار گیرند – یعنی تقریباً 17 ساعت از 24 ساعت در روز. بهبود TIR در واقع می تواند خطر عوارض سلامتی مرتبط با دیابت مانند بیماری قلبی، کلیوی و چشمی و همچنین آسیب عصبی را کاهش دهد.

در حالی که شرایط زندگی گاهی اوقات می‌تواند مانع دستیابی به اهداف TIR شما شود، استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای ماندن در این محدوده تا حد امکان استفاده کنید:

به پیاده روی بروید

وقتی سطح گلوکز شما بالا است، ورزش های سبک مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری می تواند به شما کمک کند تا به محدوده TIR بازگردید. حتی فقط 10 تا 15 دقیقه ورزش سبک می تواند کمک کننده باشد.

خواب مناسب داشته باشید

حداقل هفت ساعت خواب در هر شب می تواند سلامت کلی شما از جمله TIR را بهبود بخشد. کم خوابی در واقع می تواند مقاومت به انسولین را افزایش دهد، احساس گرسنگی را افزایش دهد و بر خلق و خوی شما تأثیر منفی بگذارد. خواب بیشتر می تواند به بهبود همه این عوامل کمک کند که در نهایت TIR شما را بهبود می بخشد.

روزه متناوب را امتحان کنید

روزه متناوب (IF) سبکی از غذا خوردن است که در آن شما به طور متناوب بین خوردن کالری کم یا بدون کالری و مصرف یک رژیم غذایی معمولی جابجا میشید. افرادی که به طور متناوب روزه می گیرند، اغلب رژیم غذایی محدود خود را در روزهای خاصی یا در دوره های خاصی از روز (مانند صرف غذا از ساعت 12 تا 8 بعد از ظهر) تغییر می دهند. تحقیقات روی روزه داری متناوب نشان داده است که می تواند به تثبیت سطح گلوکز کمک کند.

آب زیاد بنوشید

هیدراته ماندن با آب می تواند به بدن شما کمک کند تا از شر گلوکز اضافی از طریق ادرار خلاص شوید. کارشناسان نوشیدن 1.6 تا 2 لیتر آب در روز را توصیه می کنند. انواع دیگر نوشیدنی ها، مانند نوشیدنی های شیرین شده با شکر (آبمیوه، نوشابه یا الکل) و نوشیدنی های کافئین دار می توانند بر سطح گلوکز شما تأثیر منفی بگذارند.

سعی کنید با غذاهای جدید آشپزی کنید

اتخاذ یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات می تواند به شما کمک کند بیشتر در محدوده بمانید و از افزایش سطح گلوکز جلوگیری کنید. با این حال، احتیاط کنید، زیرا رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات می‌تواند منجر به تجمع کتون‌ها در خون شود. آشپزی در خانه و پرهیز از خوردن مکرر وعده‌های غذایی در رستوران به شما کنترل بیشتری بر مواد غذایی می‌دهد و می‌تواند به شما در حفظ یک رژیم غذایی سالم کمک کند.

ایجاد استراتژی‌هایی برای کاهش استرس

پریشانی دیابت اصطلاحی است که برای توصیف احساسات اضطراب، درماندگی و ناامیدی که می‌تواند با مدیریت دیابت همراه باشد، استفاده می‌شود. داشتن استراتژی هایی برای مقابله با این احساسات منفی می تواند به شما در بهبود سلامت روان و در نهایت TIR کمک کند. برخی از این استراتژی ها عبارتند از درمان، ورزش، مدیتیشن، یادداشت روزانه و گذراندن وقت با عزیزان.

بولوس را قبل از غذا به خاطر بسپارید

مصرف مقدار مناسب انسولین در زمان غذا (بولوس) در زمان مناسب می تواند به شما کمک کند از سطوح بالای گلوکز بعد از غذا جلوگیری کنید. اگر متوجه شدید که بعد از غذا خوردن به طور مداوم دچار افزایش گلوکز می شوید، با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید چون ممکن است نیاز به تنظیم دوز یا زمان انسولین بولوس داشته باشید.

از عوامل محیطی که می‌توانند بر سطح گلوکز شما تأثیر بگذارند آگاه باشید

برخی از عوامل خارجی می‌توانند اثرات غیرقابل پیش‌بینی بر سطح گلوکز شما داشته باشند – از آفتاب سوختگی گرفته تا ارتفاع بالا و دمای بیرون. آگاهی از این که این عوامل چه هستند و چه کاری ممکن است با گلوکز شما انجام دهند، می تواند به شما کمک کند تا در هنگام مواجهه با آنها از قبل آماده شوید.

وارد یک روتین معمول شوید

رعایت یک برنامه روزانه برای وعده های غذایی، ورزش و خواب نیز می تواند به شما در بهبود TIR کمک کند. شما در واقع می توانید جنبه هایی از روتین فعلی خود که شما در محدوده TIR نگه می دارند شناسایی کنید. هرچه با استراتژی های موثر سازگارتر باشید، سطح گلوکز شما بهتر خواهد بود.

برای استراتژی‌های بهبود TIR با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید

در قرار بعدی خود، با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی در مورد داده‌های خود صحبت کنید تا مشخص کنید چه رفتارهایی برای شما کمک کننده است و چگونه می‌توانید این رفتارها را بیشتر تکرار کنید. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است بتواند استراتژی‌هایی را برای بهبود TIR بر اساس داده‌های شما توصیه کند./ دایاترایب

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + نوزده =

  • ×