» آخرین خبرها » خروپف ساده یا آپنه خواب؟ باید نگران کدام بود؟
آپنه خواب
آخرین خبرها - بیماری های غیرواگیر - پژوهش و تحقیقات - سبک زندگی

خروپف ساده یا آپنه خواب؟ باید نگران کدام بود؟

1403-06-17 0023

به گزارش دیاپرس، تقریباً همه افراد، گاهی خروپف می‌کنند و خروپف معمولی نیز بسیار رایج است. حدود 44 درصد از مردان و 28 درصد از زنان 30 تا 60 ساله به طور منظم خروپف می‌کنند.

متخصصان دانشکده پزشکی هاروارد می‌گویند به طور کلی، به نظر نمی‌رسد که خروپف به خودی خود برای سلامتی مضر باشد. اما اگر خروپف ناشی از آپنه خواب باشد، می‌تواند به طور جدی بر کیفیت زندگی روزمره تأثیر بگذارد و خطر جدی فشار خون بالا، حمله قلبی، دیابت، افسردگی و غیره را افزایش دهد.

خروپف ممکن است به نظر یک مسئله ساده و بی‌ضرر بیاید، اما در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تری مانند آپنه خواب باشد. خروپف زمانی اتفاق می‌افتد که جریان هوا در هنگام نفس کشیدن از طریق دهان و بینی با انسداد مواجه می‌شود، که می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله تنگی مجاری تنفسی، اضافه وزن، یا وضعیت خواب نادرست باشد.

اگرچه خروپف معمولاً به تنهایی خطر خاصی برای سلامتی ندارد، اما آپنه خواب موضوعی کاملاً متفاوت است. آپنه خواب یک وضعیت جدی است که در آن تنفس فرد در هنگام خواب مکرراً متوقف می‌شود. این وضعیت می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند خستگی مزمن، سردرد، افزایش فشار خون، مشکلات قلبی و حتی افزایش خطر ابتلا به دیابت و افسردگی شود. / دانشکده پزشکی هاروارد

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + پانزده =

  • ×