» آخرین خبرها » درباره خستگی مزمن چه میدانیم؟/ اختلالات خلقی؛ شایع ترین علل خستگی مزمن!
خستگی مزمن
آخرین خبرها - بیماری های غیرواگیر - سلامت روان

درباره خستگی مزمن چه میدانیم؟/ اختلالات خلقی؛ شایع ترین علل خستگی مزمن!

1403-05-02 1039

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران درباره خستگی مزمن گفت: این حالت، یکی از شکایت‌هایی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. در خصوص توضیح این پدیده، فهرست بلند بالایی از علل را می‌توان نام برد. یکی از شایع ترین علت‌ها عدم کفایت تغذیه است. به این معنا که فرد ریز مغذی و درشت مغذی لازم بدن خود را تامین نمی‌کند. این به معنای سیر نشدن فرد نیست. بلکه به این مفهوم است که نوع الگوی غذایی فرد یا دارای مقادیر کافی از مواد مغذی نیست و یا اینکه بدن او قابلیت جذب این مواد را ندارد.

به گزارش دیاپرس به نقل از خبر آنلاین، دکتر محمد هاشمی ادامه داد: طیف گسترده ای از بیماری ها می تواند خستگی مزمن ایجاد کند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری قلبی عروقی، بیماری‌های هورمونی خصوصا کم کاری تیروئید، دیابت، بیماری‌های روماتولوژی، بیماری‌های عفونی، اختلالات روانپزشکی و در بدترین حالت، برخی بدخیمی‌ها اشاره کرد.

وی افزود: اختلال در خواب، آلودگی هوا از دیگر عللی هستند که خستگی مزمن را به وجود می‌آورند. برخی عادات نامناسب مانند مصرف دخانیات، الکل و یا مصرف ناکافی آب منجر به این حالت می‌شوند.

وی اختلالات خلقی را شایع ترین مواردی دانست که منجر به خستگی مزمن می‌شوند و ادامه داد: در فردی که دچار این پدیده است، ما بایستی ابتدا علل ارگانی و بیمارگونه بیماری را کنار گذاشته و در نهایت آن را به منتسب به اختلال خلقی مانند استرس، اضطراب و افسردگی بدانیم. / خبر آنلاین

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + ده =

  • ×