» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » خطر سکته مغزی برای زنان دارای اضافه وزن در سنین نوجوانی یا جوانی بیشتر است
سکته مغزی
پژوهش و تحقیقات - آخرین خبرها

خطر سکته مغزی برای زنان دارای اضافه وزن در سنین نوجوانی یا جوانی بیشتر است

1403-05-08 1039

یک مطالعه جدید نشان می دهد که اگر زنان در سنین نوجوانی یا جوانی اضافه وزن داشته باشند، تا سن 55 سالگی بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. اضافه وزن در سنین 14 یا 31 سالگی به طور قابل توجهی خطر سکته مغزی ایسکمیک (شایع ترین نوع سکته مغزی که در اثر انسداد یک لخته خون در عروق مغز ایجاد می شود) را افزایش می دهد.

به گزارش دیاپرس، این تحقیق که در ژورنال سکته مغزی منتشر شد، داده‌های 10491 شرکت‌کننده در دهه 50 را از گروه تولد شمال فنلاند در سال 1966 تجزیه و تحلیل کرد. یافته‌ها نشان داد که زنان دارای اضافه وزن در سن 14 سالگی، حتی اگر تا 31 سالگی وزن کم کرده باشند، در معرض خطر سکته مغزی بیشتری قرار دارند. به طور مشابه، زنانی که اضافه وزن داشتند در سن 31 سالگی بدون در نظر گرفتن وزنشان در 14 سالگی، خطر سکته مغزی بیشتری داشتند.

به طور خاص، چاقی در سن 14 سالگی با 87 درصد بیشتر خطر سکته مغزی ایسکمیک مرتبط بود، در حالی که چاقی در سن 31 سالگی با 167 درصد خطر بیشتر مرتبط بود. جالب اینجاست که مردان در این سنین خطر ابتلا به سکته های ناشی از لخته را افزایش نمی دهند.

این مطالعه بر اثرات دراز مدت اضافه وزن بر سلامتی تاکید می کند و بر اهمیت پرداختن به چاقی در جوانان تاکید می کند. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی تشویق می‌شوند که به گفتگوهای مربوط به وزن با نوجوانان و بزرگسالان جوان به شیوه‌ای غیر قضاوت‌آمیز نزدیک شوند و تغذیه سالم‌تر و فعالیت بدنی را ترویج کنند./ medicaldaily

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − شش =

  • ×