» آخرین اخبار دیابت » داروی دیابت ممکن است از افزایش وزن پس از ترک سیگار در زنان جلوگیری کنند
داروی دیابت ممکن است از افزایش وزن پس از ترک سیگار در زنان جلوگیری کنند
آخرین اخبار دیابت - پژوهش و تحقیقات - سبک زندگی - غذا و دارو

داروی دیابت ممکن است از افزایش وزن پس از ترک سیگار در زنان جلوگیری کنند

1402-10-19 40

به گزارش دیاپرس، تجزیه و تحلیل ثانویه داده های کارآزمایی بالینی که در مجله BMJ Nutrition Prevention & Health منتشر شده است، نشان می دهد که داروی دیابت دولاگلوتاید (Trulicity) ممکن است به طور قابل توجهی خطر افزایش وزن در زنان را پس از ترک سیگار کاهش دهد.

این تحلیل نشان می دهد که به نظر می رسد زنان 5 برابر مردان پس از ترک سیگار، وزن زیادی اضافه می کنند. به نظر می رسد که زنان نسبت به مردان نرخ عود سیگار بیشتری دارند. یکی از توضیحات احتمالی برای این موضوع این است که زنان ممکن است بیشتر نگران خطر افزایش وزن شدید در پی ترک باشند، اگرچه هیچ مدرک محکمی برای این موضوع وجود ندارد.

نتایج یک کارآزمایی بالینی نشان داد که داروی دیابت دولاگلوتید، در مقایسه با دارونما به طور قابل توجهی افزایش وزن را در افرادی که سیگار را ترک کرده بودند کاهش داد. اما به گفته محققان، مشخص نیست که آیا این کاهش وزن مربوط به جنسیت است یا خیر.

بنابراین، آنها داده‌های این کارآزمایی را دوباره تجزیه و تحلیل کردند تا ببینند آیا تفاوت‌های جنسیتی در کاهش یا افزایش وزن در 12 هفته پس از تلاش برای ترک سیگار وجود دارد یا خیر. پس از 12 هفته، دولاگلوتاید خطر افزایش وزن را در هر دو جنس در مقایسه با درمان ساختگی کاهش داد. زنانی که دولاگلوتاید مصرف کرده بودند 1-2 کیلوگرم کاهش وزن داشتند درحالی زنان در گروه دارونما 2-2.5 کیلوگرم افزایش وزن داشتند.

همچنین مردانی که دولاگلوتاید مصرف کرده بودند، کمی بیش از نیم کیلوگرم وزن کم کردند در حالی که مردان در گروه دارونما، حدود 2 کیلوگرم وزن اضافه کرده بودند. در گروه دارونما افزایش وزن زیاد در زنان تقریباً 5 برابر مردان بود: 24٪ در مقابل 5٪.

به گفته محققان، خطر افزایش وزن پس از ترک سیگار ممکن است در طول زمان تغییر کند یا به عوامل دیگری مانند میزان وابستگی به نیکوتین یا سن بستگی داشته باشد. « بنابراین داده‌ها نشان می‌دهد که درمان کمکی دولاگلوتاید می‌تواند برای بیمارانی که با خطر افزایش وزن زیاد پس از ترک سیگار مواجه هستند، مانند زنان، مفید باشد. یکی دیگر از گروه‌های هدف می‌تواند افرادی از هر دو جنس باشند که به دلیل افزایش وزن در چندین تلاش برای توقف شکست خورده‌اند.

منبع: BMJ

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 7 =

  • ×