» آموزش و پژوهش » سایر پژوهش های سلامت » داروی دیابت ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد
سرطان و دیابت
سایر پژوهش های سلامت - آخرین اخبار دیابت - پژوهش و تحقیقات

داروی دیابت ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد

1402-10-26 30

یک مطالعه نشان می دهد که دسته ای از داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت نوع 2 نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (CRC) را کاهش دهد. این یافته‌ها از نیاز به آزمایش‌های بالینی برای تعیین اینکه آیا این داروها می‌توانند از یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان جلوگیری کنند، حمایت می‌کند. در نهایت، این داروها ممکن است در جلوگیری از سایر انواع سرطان مرتبط با چاقی و دیابت نیز موثر باشند.

 

به گزارش دیاپرس، و به نقل از ناتان برگر، پروفسور پزشکی تجربی هانا پین «نتایج ما به وضوح نشان می‌دهد که GLP-1 RA به طور قابل‌توجهی مؤثرتر از داروهای رایج ضد دیابت، مانند متفورمین یا انسولین، در جلوگیری از ایجاد CRC هستند.»

RAs GLP-1، دارویی برای درمان دیابت نوع 2 هست، معمولاً به صورت تزریقی می‌توانند سطح قند خون را کاهش دهند، حساسیت به انسولین را بهبود بخشند و به مدیریت وزن کمک کنند. همچنین نشان داده شده است که آنها میزان بیماری های قلبی عروقی اصلی را کاهش می دهند.

 

رونگ زو، یکی از محققان دانشکده پزشکی، گفت: طبق دانش ما، این اولین نشانه ای است که این دسته از داروهای محبوب کاهش وزن و ضد دیابت، بروز CRC را نسبت به سایر داروهای ضد دیابت بیشتر کاهش می دهد.

 

مشکل بهداشت ملی

اضافه وزن یا چاق بودن یا ابتلا به دیابت از عوامل خطر برای افزایش بروز CRC و بدتر کردن پیش آگهی آن هستند. مؤسسه ملی بهداشت (NIH) اضافه وزن و چاقی را به عنوان افزایش اندازه و مقدار سلول های چربی در بدن بیش از حد معین تعریف می کند. این شرایط در سطح ملی رایج است و به دلیل عوامل متعددی ایجاد می شود از جمله رژیم غذایی، کمبود خواب یا فعالیت بدنی، ژنتیک و سابقه خانوادگی. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از شاخص توده بدنی برای اندازه گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن استفاده می کنند.

 

طبق گزارش NIH، نزدیک به 75 درصد از بزرگسالان 20 ساله یا بالاتر در ایالات متحده دارای اضافه وزن یا چاق هستند و نزدیک به 20 درصد از کودکان و نوجوانان 2 تا 19 ساله چاق هستند. انجمن سرطان آمریکا تخمین می زند که CRC با 153000 مورد جدید در سال، سومین نوع سرطان پیشرو در هر دو جنس است. همچنین با 52550 مرگ در سال دومین عامل مرگ و میر سرطان است.

 

درباره مطالعه

از آنجایی که GLP-1 RA ضد دیابت بوده و در کاهش وزن موثر هست، محققان تصور می کنند که ممکن است بروز CRC را کاهش دهند. محققان با استفاده از پایگاه داده ملی بیش از 100 میلیون پرونده الکترونیکی سلامت، یک مطالعه مبتنی بر جمعیت بر روی بیش از 1.2 میلیون بیمار انجام دادند. تحقیقات مبتنی بر جمعیت به معنای تطبیق تا حد امکان افراد با ویژگی‌های یکسان (جنس، نژاد، سن، عوامل اجتماعی-اقتصادی سلامت و سایر شرایط پزشکی) برای مقایسه دقیق اثرات دارو است.

از میان 22572 بیمار دیابتی تحت درمان با انسولین، 167 مورد CRC وجود داشت. 22572 بیمار مشابه دیگر تحت درمان با GLP-1 RAs  به تعداد 94 مورد CRC را مشاهده کردند. کسانی که با GLP-1 RAs درمان شده بودند، 44٪ کاهش در بروز CRC داشتند.

 

در یک مقایسه مشابه دیگر 18518 بیمار مبتلا به دیابت تحت درمان با متفورمین، در مقایسه با 18518 بیمار دیابتی تحت درمان با GLP-1 RAs، 25 درصد کاهش CRC داشتند.

برگر گفت: “تحقیق برای کاهش بروز CRC در بیماران مبتلا به دیابت، با یا بدون اضافه وزن و چاقی بسیار مهم است.”/ دانش روزانه

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

  • ×