» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » داروی نویدبخش در پیشگیری از عوارض چشمی و کلیوی دیابتی
داروی جدید دیابت
پژوهش و تحقیقات - آخرین اخبار دیابت - غذا و دارو

داروی نویدبخش در پیشگیری از عوارض چشمی و کلیوی دیابتی

1402-11-21 30

مدیریت دیابت چالش برانگیز است، به ویژه زمانی که خطر عوارضی مانند آسیب چشمی دیابتی (DR) و بیماری کلیوی دیابتی (DKD) را در نظر بگیریم، که به ترتیب می تواند منجر به از دست دادن بینایی و نارسایی کلیه شود. با این حال، محققان دانشگاه بریستول به کشفی پیشگامانه دست یافته اند که می تواند بازی بیماران دیابتی را تغییر دهد. آنها یک داروی مهارکننده جدید را شناسایی کرده‌اند که در پیشگیری از DR و DKD در موش‌ها امیدوارکننده است.

به گزارش دیاپرس، این دارو گلیکوکالیکس را هدف قرار می دهد که یک لایه محافظ دیواره رگ های خونی است و اختلال در عملکرد آن با ایجاد و پیشرفت هر دو DR و DKD مرتبط است. در افراد دیابتی، آنزیمی به نام هپاراناز ایجاد می شود که منجر به آسیب گلیکوکالیکس می شود. محققان با استفاده از یک مهارکننده منحصر به فرد هپاراناز، توانستند یکپارچگی گلیکوکالیکس را در موش های دیابتی حفظ کنند و به طور موثر خطر عوارض عروقی را کاهش دهند.

در این پژوهش  محققان بهبود قابل توجهی را در سلامت شبکیه و کلیه در موش های تحت درمان با این مهارکننده در مقایسه با موش های دیابتی درمان نشده مشاهده کردند. این یافته ها امیدی را برای درمان پیشگیرانه ای که می تواند عواقب مخرب DR و DKD را در بیماران دیابتی کاهش دهد، ارائه می دهد.

در حالی که تحقیقات بیشتری برای پیشبرد این دارو به آزمایشات بالینی و ارزیابی ایمنی و اثربخشی آن در انسان مورد نیاز است، این کشف نشان دهنده گامی مهم در مدیریت دیابت است. در صورت موفقیت، این دارو می‌تواند رویکرد پیشگیری از عوارض دیابت را متحول کند و در نهایت کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر از مبتلایان به دیابت را در سراسر جهان بهبود بخشد./ نیو اطلس

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هفده =

  • ×