» آخرین اخبار دیابت » یک متخصص غدد: استعمال دخانیات و تهدیدی که باعث اختلالات غدد تا خطر ابتلا به دیابت میشود.
دخانیات
آخرین اخبار دیابت - اعتیاد و سلامت - سبک زندگی

یک متخصص غدد: استعمال دخانیات و تهدیدی که باعث اختلالات غدد تا خطر ابتلا به دیابت میشود.

1403-03-26 10

فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم و عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استعمال دخانیات نه تنها می‌تواند باعث اختلالات غدد درون ریز و متابولیسم بشود، بلکه تعداد سیگارهای مصرفی روزانه هم در درازمدت با افزایش میزان خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط است.

به گزارش دیاپرس به نقل از وزارت بهداشت، دکتر محمدعلی یعقوبی بیان کرد: تخمین زده می‌شود که استعمال دخانیات هر ساله باعث مرگ بیش از 7 میلیون انسان در سراسر جهان می‌شود و می‌توان انتظار داشت تا نیمی از تمامی کسانی که به طور منظم سیگار می‌کشند، در اثر یک بیماری مرتبط با تنباکو فوت کنند.

وی ادامه داد: مهمترین علل مرگ و میر مرتبط با سیگار بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک، سرطان و بیماری مزمن انسدادی ریه است. از طرفی دیگر نیز استعمال دخانیات در کنار موارد ذکر شده می‌تواند باعث اختلالات غدد درون ریز و متابولیسم هم شود و تعداد سیگارهای مصرفی روزانه در درازمدت با افزایش میزان خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد.

دکتر یعقوبی خاطرنشان کرد: سیگار یک عامل پرخطر برای بیماری پرکاری تیروئید و حتی عامل خطر قوی‌تری برای بیماری چشمی ناشی از آن است. همچنین سیگار در مناطق با کمبود ید خفیف با افزایش خطر گره و بزرگی تیروئید (گواتر) همراه است. / وزارت بهداشت

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

  • ×