» آموزش و پژوهش » سایر پژوهش های سلامت » درک ساختار لیپیدها در مغز انسان برای اولین بار: تشخیص دقیق‌تر اختلالات ذهنی ممکن میشود؟
ساختار لیپیدها در مغز
سایر پژوهش های سلامت - آخرین خبرها - تکنولوژی

درک ساختار لیپیدها در مغز انسان برای اولین بار: تشخیص دقیق‌تر اختلالات ذهنی ممکن میشود؟

1403-05-15 1023

دانشمندان اولین نقشه ای از ساختار لیپیدها در مغز انسان تهیه کرده اند که نشان می دهد 93 درصد از ترکیبات چربی به طور متفاوتی در نواحی مغز مانند قشر پیش پیشانی و زیر قشر پراکنده شده اند. این نقشه برداری می تواند درک اختلالات شناختی را افزایش دهد.

به گزارش دیاپرس، لیپیدها که مولکول های چربی هستند بخش قابل توجهی از بافت مغز را تشکیل می دهند. آنها نقش مهمی در رشد سلول عصبی، انتقال سیگنال و کنترل التهاب دارند. سطوح غیر طبیعی چربی در مغز با اختلالاتی مانند آلزایمر و اسکیزوفرنی مرتبط است و نیاز به تحقیقات بیشتر را برجسته می کند.

این مطالعه بافت مغز سالم را تجزیه و تحلیل کرد و با استفاده از طیف سنجی جرمی (تکنیکی که به تعیین ساختار مولکولی کمک می کند) 419 لیپید مختلف را شناسایی کرد. یافته‌ها توزیع لیپید متفاوتی را همراه با نواحی خاصی که سطح کلسترول بالایی دارند نشان می‌دهند.

هدف تحقیقات آینده بررسی ترکیب چربی در بیماران مبتلا به اختلالات روانی است. درک این الگوهای چربی می‌تواند بینش‌هایی در مورد تأثیرات بیماری روانی بر ساختار و عملکرد مغز ارائه دهد و به طور بالقوه راه را برای نشانگرهای تشخیصی جدید هموار کند. /medical.net

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 4 =

  • ×