» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » سرنخ هایی برای دلیل ایجاد دیابت بارداری با مطالعه روی جفت انسانی!
جفت جنین
پژوهش و تحقیقات - آخرین اخبار دیابت - تکنولوژی

سرنخ هایی برای دلیل ایجاد دیابت بارداری با مطالعه روی جفت انسانی!

1403-02-06 20

مطالعه‌ای که اخیراً توسط مؤسسه مراقبت‌های بهداشتی هاروارد انجام شده است، بینش‌های جدیدی را در مورد دیابت بارداری با تمرکز بر جفت نشان می‌دهد. محققان ژنی به نام فاکتور رشد شبه انسولین 1 (IGFBP1) را به عنوان یک عامل کلیدی بالقوه در ایجاد مقاومت به انسولین در دوران بارداری که می تواند یک عامل خطر برای دیابت بارداری باشد، شناسایی کرده اند.

به گزارش دیاپرس، دیابت بارداری که از هر ۷ بارداری ۱ مورد را تحت تاثیر قرار می دهد، خطراتی را هم برای مادر و هم برای نوزاد به همراه دارد. در حالی که شناخته شده است که مقاومت به انسولین نقش مهمی ایفا می کند، دلایل دقیق آن نامشخص باقی مانده است. دکتر ماری-فرانس هیورت، نویسنده اصلی این مطالعه، توضیح می دهد: “جفت، یکی از تأثیرگذاران اصلی تغییرات انسولین در دوران بارداری، احتمالاً هورمون های مرتبط با دیابت بارداری را آزاد می کند. هدف مطالعه ما کشف این عوامل با بررسی تمام پروتئین های جفت در سراسر بدن بود.”

این تیم با استفاده از تکنیک های پیشرفته ژنتیکی، IGFBP1 را به عنوان یک عامل مهم مرتبط با مقاومت به انسولین شناسایی کردند. مشخص شد که سطوح این پروتئین در دوران بارداری افزایش می‌یابد و جالب توجه است که سطوح پایین IGFBP1 در اوایل بارداری می تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را در آینده پیش بینی کند و یک نشانگر بالقوه تشخیص زودهنگام را ارائه دهد.

تحقیقات دکتر هیورت، ترکیب ژنتیک و عوامل سبک زندگی، مسیر جدیدی را به سوی پزشکی برای دیابت بارداری ارائه می دهد. کشف IGFBP1 به عنوان یک پروتئین منحصر به فرد مرتبط با یک نوع فرعی از این بیماری، درها را برای درمان های مناسب و استراتژی های پیشگیرانه باز می کند. /medicalxpress

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 1 =

  • ×