» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » تحقیقات نشان داده اند دیابت بارداری با خطر ابتلا به سرطان در طولانی مدت ارتباط دارد!
دیابت بارداری
پژوهش و تحقیقات - آخرین اخبار دیابت - سبک زندگی

تحقیقات نشان داده اند دیابت بارداری با خطر ابتلا به سرطان در طولانی مدت ارتباط دارد!

1402-11-17 20

دیابت بارداری یک عارضه شایع در دوران بارداری است که تا 15 درصد از بارداری ها را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه به دلیل افزایش مقاومت به انسولین و هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) ایجاد می شود که هم مادر و هم فرزندان را تحت تأثیر قرار می دهد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که ارتباط بالقوه ای بین دیابت بارداری و خطر سرطان در دراز مدت برای مادران و فرزندان آنها وجود دارد.

به گزارش دیاپرس، یک مطالعه گسترده با هدف کشف این ارتباط و انواع شایع سرطان مرتبط با دیابت بارداری در مادران و فرزندان انجام شده که بر اهمیت درک این رابطه برای کاهش عوارض طولانی مدت سرطان در افراد با سابقه دیابت بارداری تاکید می کند.

براساس این مطالعه، ارتباط معنی داری بین دیابت بارداری و افزایش خطر ابتلا به سرطان در مادران، به ویژه سرطان های زنانه مانند سرطان سینه، دهانه رحم، رحم و تخمدان را نشان دادند. علاوه بر این، سرطان های تیروئید و پانکراس نیز با دیابت بارداری مرتبط بودند. در فرزندان نیز، دیابت بارداری با بروز بیشتر سرطان خون  همراه بود.

از آنجایی که چاقی و سن بالای مادر، به عنوان فاکتورهای خطر مرتبط با رشد سرطان در مادران مبتلا به دیابت بارداری معرفی شده اند، اهمیت شناسایی و مدیریت زودهنگام دیابت بارداری برای کاهش خطر طولانی مدت سرطان در مادران و فرزندان بسیار مهم است/ درمان جامع

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 14 =

  • ×