» آخرین خبرها » دیابت نوع 2 یک “عامل خطر مهم” در میان قربانیان سکته مغزی!
دیابت نوع 2 یک "عامل خطر مهم" در میان قربانیان سکته مغزی!
آخرین خبرها - آموزش های دیابت - پژوهش و تحقیقات - خودمراقبتی - سبک زندگی

دیابت نوع 2 یک “عامل خطر مهم” در میان قربانیان سکته مغزی!

1402-10-12 20158

شواهد زیادی منتشر شده است که نشان می دهد دیابت “یک عامل خطر مهم” برای سکته مغزی و عوارض آن است.

به گزارش دیاپرس، محققان طی مطالعه ای دریافتند که عملکرد شناختی در میان افراد مبتلا به دیابت و کسانی که از سکته جان سالم به در برده بودند “ضعیف تر” است، اما در افراد مبتلا به پیش دیابت اینگونه نیست.

نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر پرمیندر ساچدف، استاد دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW) سیدنی در استرالیا، گفت: «به همین دلیل است که یکی از برنامه های پیشگیری از زوال عقل، پیشگیری از دیابت نوع 2 است و تمرکز باید روی درمان زودهنگام پیش دیابت باشد تا پیشرفت دیابت نوع 2 را به تاخیر بیندازد یا از آن جلوگیری کند.

این کار به این دلیل مهم است که پیش دیابت بسیار شایع است و افراد می توانند چندین سال قبل از پیشرفت به دیابت نوع 2 پیش دیابت داشته باشند. درمان زودهنگام و تهاجمی پیش دیابت می تواند دیابت نوع 2 را به تاخیر بیاندازد یا از آن پیشگیری کند.

اگر ما درمان پیش دیابت را در برنامه قرار دهیم، آیا این امر می تواند از ایجاد زوال عقل در برخی افراد جلوگیری کند؟

این تحقیق شامل 1601 نفر از هفت مطالعه بین المللی بود. همه شرکت کنندگان در هنگام بستری شدن در بیمارستان به دلیل سکته مغزی، سطح قند خونشان اندازه گیری شد.

پس از بهبودی و سه تا شش ماه پس از خروج از بیمارستان این افراد از نظر حافظه، تمرکز و سرعت پردازش اطلاعات مورد آزمایش قرار گرفتند.

یافته‌ها نشان می‌دهد افرادی که دیابت نوع 2 داشتند در مقایسه با افراد سالم در تست‌های شناختی بسیار ضعیف تر عمل کردند.

دکتر جس لو، نویسنده ارشد این مطالعه در دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW) سیدنی، گفت: «نقایصی که ما در همه زمینه‌های عملکرد شناختی یافتیم، اهمیت ارزیابی ظرفیت و امکان خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 پس از سکته مغزی را نشان می‌دهد/ مجله سکته مغز

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − شانزده =

  • ×