» پاسخ به سوالات » آیا مبتلایان به دیابت بیشتر در معرض خطرات ناشی از بیماری تنفسی هستند؟
آیا مبتلایان به دیابت بیشتر در معرض خطرات ناشی از بیماری تنفسی هستند؟
پاسخ به سوالات - پژوهش و تحقیقات - خودمراقبتی - سبک زندگی - سوالات بیماران

آیا مبتلایان به دیابت بیشتر در معرض خطرات ناشی از بیماری تنفسی هستند؟

1402-10-12 60167

افراد مبتلا به دیابت در صورت آلوده شدن به ویروس‌هایی مانند آنفولانزا و همچنین باکتری‌ها و قارچ‌ها در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید ریوی هستند.

به گزارش دیا پرس: هنگامی که همه‌گیری کووید-19 در اوایل سال 2020 شروع شد، این پدیده مرموز اهمیت بیشتری پیدا کرد و مشخص شد که افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری شدید و حتی کشنده ریوی پس از ابتلا به یک نوع جدی از ویروس قرار دارند، اما هیچ کس دلیل آن را درک نکرد. در واقع، حدود 35 درصد از افراد مبتلا به کووید-19 که در طول همه گیری جان خود را از دست دادند، دیابت داشتند.

اکنون، تحقیقات انجام شده در موسسه علوم Weizmann که در Nature منتشر شده است، چگونگی مختل شدن عملکرد سلول های تنظیم کننده پاسخ ایمنی در ریه ها را در افراد دیابتی، به دلیل سطوح بالای قند خون نشان داده است. همچنین یک استراتژی بالقوه برای معکوس کردن این حساسیت و نجات جان افراد را شناسایی کرده است.

دانشمندان کشف کردند که سطوح بالای قند در موش های دیابتی عملکرد طبیعی سلول های دندریتیک ریه آنها را را در طول عفونت مختل می کند. تغییر متابولیسم قند در این سلول ها منجر به تجمع محصولات جانبی متابولیک شده و به طور قابل توجهی تنظیم طبیعی بیان ژن را مختل می کند و منجر به تولید نابجای پروتئین ایمنی زا در بدن می شود.

سپس دانشمندان راه‌هایی را برای جلوگیری از اثرات مضر سطوح بالای قند در سلول‌های دندریتیک ریه به عنوان وسیله‌ای برای کاهش خطر عفونت در حیوانات دیابتی بررسی کردند. در این بررسی در واقع، کنترل شدید سطح قند خون توسط مکمل‌های انسولین، سلول‌های دندریتیک را وادار کرد تا ظرفیت خود را برای ایجاد یک پاسخ ایمنی محافظتی به دست آورند که می‌تواند از رویدادهایی که منجر به یک عفونت ریه ویروسی شدید و تهدید کننده زندگی می‌شود، جلوگیری کند.

 

بنابراین «تصحیح سطح قند خون یا استفاده از داروها برای معکوس کردن اختلالات تنظیمی ژن ناشی از قند بالا، عملکرد سلول‌های دندریتیک را به حالت عادی بر می گردانند، این معنی است که می‌توان از حساسیت ناشی از دیابت به عفونت‌های ریوی ویروسی و پیامدهای ویرانگر آن جلوگیری کرد.»/ منبع: Nature

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − پنج =

  • ×