» آموزش و پژوهش » آموزش های دیابت » مادران مبتلا به دیابت بخوانند/برنامه ریزی برای زایمان ایمن چگونه باشد؟
برنامه ریزی برای زایمان ایمن
آموزش های دیابت - آخرین خبرها - پاسخ به سوالات - سوالات بیماران

مادران مبتلا به دیابت بخوانند/برنامه ریزی برای زایمان ایمن چگونه باشد؟

1402-12-07 2098

در مورد بچه دار شدن، برنامه ریزی با مشورت ماما، مراقب سلامت و یا پزشک بسیار مهم است، به خصوص اگر دیابت دارید. در صورت وجود خطراتی مانند سطح قند خون بالا، مشکلات کلیوی (نفروپاتی)، بدتر شدن مشکلات چشمی (رتینوپاتی)، فشار خون بالا ، پزشک ممکن است برنامه ریزی زایمان (القای زایمان یا سزارین) را پیشنهاد دهد. آنها همچنین اندازه نوزاد را در نظر می گیرند، زیرا یک نوزاد بسیار بزرگ ممکن است نیاز به زایمان سزارین داشته باشد تا از مشکلات در هنگام زایمان جلوگیری کند.

اندازه کودک مهم است

به گزارش دیاپرس، اگر کودک شما بزرگتر از حد معمول به نظر می رسد (براساس تصاویر سونوگرافی)، ممکن است پزشک شما زایمان سزارین برنامه ریزی شده را توصیه کند، به خصوص اگر وزن تخمینی بیش از 4500 گرم باشد. این به جلوگیری از هر گونه عارضه احتمالی مانند دیستوشی شانه (یک وضعیت اورژانسی است که در آن یکی از شانه‌ها هنگام تولد پشت استخوان لگن مادر گیر می‌کند) کمک می کند.

نکته کلیدی برای زمان زایمان

برای مبتلایان به دیابت نوع 1 یا نوع 2، پزشکان اغلب توصیه می کنند که بارداری را بیش از هفته 40 تمدید نکنند. برخی حتی پیشنهاد می کنند که برای اطمینان از زایمان ایمن هم برای مادر و هم برای نوزاد، زایمان بین 39 هفته تا 40 هفته را القا کنید. اگر سطح قند خون شما به خوبی کنترل شده باشد و شما و جنین سالم هستید، منتظر بمانید تا زایمان طبیعی شروع شود.

 

در طول زایمان گلوکز شما کنترل می شود

در طول زایمان، پزشک مرتباً سطح قند خون شما را بررسی می کند. در صورت نیاز، انسولین برای حفظ کنترل خوب تجویز می شود. هدف این است که سطح قند خون خود را بین 80 تا 120 میلی گرم در دسی لیتر برای زایمان ایمن نگه دارید. پزشک بر اساس نیازهای شما یک برنامه شخصی برای نظارت و تجویز انسولین ایجاد خواهد کرد.

 

درک خطرات

در حالی که خطر مرده زایی برای دیابت کنترل شده بسیار کم است (کمتر از 1 درصد)، میزان مرگ و میر نوزادان مادران دیابتی کمی بیشتر است (2 درصد در مقایسه با 1 درصد در افراد بدون دیابت). این اغلب به دلیل احتمال بالای نقایص مادرزادی جدی در نوزادان مادران دیابتی است. با برنامه ریزی، نظارت و مراقبت مناسب، شما و نوزادتان می توانید زایمانی ایمن و سالم داشته باشید. /uptodate

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + یک =

  • ×