» آموزش و پژوهش » پژوهش و تحقیقات » رژیم غذایی سالم خطر دیابت نوع 2 را بدون در نظر گرفتن ژنتیک کاهش می دهد
رژیم غذایی سالم
پژوهش و تحقیقات - آخرین خبرها - تغذیه سالم

رژیم غذایی سالم خطر دیابت نوع 2 را بدون در نظر گرفتن ژنتیک کاهش می دهد

1403-05-10 1032

مطالعه جدید در دانشگاه فنلاند شرقی نشان می دهد که پیروی از یک رژیم غذایی سالم می تواند به میزان قابل توجهی سطح گلوکز خون را کاهش دهد از خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 را بکاهد. این مزیت حتی برای افرادی که استعداد ژنتیکی بالایی برای ابتلا به این بیماری دارند نیز صدق می کند.

به گزارش دیاپرس، دیابت نوع 2، یک بیماری عمدتاً ژنتیکی است که می تواند از طریق یک سبک زندگی سالم، از جمله رژیم غذایی مناسب و ورزش، کنترل و به تعویق بیفتد. با این حال، قبلاً مشخص نبود که آیا یک رژیم غذایی سالم فواید یکسانی را برای افراد با خطرات ژنتیکی متفاوت برای بیماری دارد یا خیر.

در این مطالعه، محققان رژیم غذایی و سطوح گلوکز خون بیش از 1500 مرد میانسال و مسن مبتلا به سندرم متابولیک در مردان مطالعه (METSIM) را تجزیه و تحلیل کردند. رژیم غذایی شرکت کنندگان از طریق پرسشنامه بسامد غذا مورد ارزیابی قرار گرفت و سطح گلوکز خون آنها با تست تحمل گلوکز دو ساعته اندازه گیری شد. خطر ژنتیکی بر اساس 76 نوع ژنتیکی مرتبط با دیابت نوع 2 ارزیابی شد.

محققان یک الگوی غذایی «سالم» متشکل از سبزیجات، انواع توت ها، میوه ها، روغن های گیاهی، ماهی، مرغ، سیب زمینی، ماست بدون چربی و کم چرب، پنیر کم چرب و غلات کامل را شناسایی کردند. این رژیم با کاهش سطح گلوکز خون و کاهش خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 مرتبط بود. قابل ذکر است که این مزایا بدون توجه به سطوح خطر ژنتیکی شرکت کنندگان مشاهده شد.

این مطالعه که در مجله اروپایی تغذیه منتشر شده است، مزایای جهانی یک رژیم غذایی سالم را در مدیریت و پیشگیری از دیابت نوع 2 برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که همه می‌توانند از بهبود عادات غذایی بهره ببرند. /medical.net

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − یازده =

  • ×