» آخرین اخبار دیابت » اثرات رژیم غذایی بر روی سلامت روان/ چه غذایی برای روان مفید است؟
سلامت روان و تغذیه
آخرین اخبار دیابت - تغذیه سالم - سلامت روان

اثرات رژیم غذایی بر روی سلامت روان/ چه غذایی برای روان مفید است؟

1403-02-29 20

رژیم غذایی نامناسب نه تنها بر سلامت جسمانی بلکه بر سلامت روان و مغز نیز تأثیر می گذارد و یک رژیم غذایی سالم و متعادل با سلامت مغز بهتر، عملکرد شناختی و رفاه ذهنی مرتبط است.

به گزارش دیاپرس، بر اساس تحقیقات پیشین، افزایش مصرف کربوهیدرات‌های ساده (به عنوان مثال، قندها) با کاهش عملکرد شناختی و از طرفی مصرف زیاد اسیدهای چرب اشباع شده با کاهش حافظه و یادگیری مرتبط بودند. برعکس، دریافت پروتئین به طور بالقوه عملکرد اجرایی و حافظه کاری را افزایش می‌دهد.

همچنین رژیم غذایی مدیترانه‌ای (مصرف زیاد میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات، روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی و مصرف کم گوشت قرمز و مرغ) با کاهش خطر بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر همراه بوده است.

اخیرا پژوهشی بر روی حدودا 182 هزار نفر انجام شد که به بررسی ارتباط الگوی غذایی بر سلامت روان پرداخت. افراد به 4 زیرگروه غذایی تقسیم شدند: زیرگروه 1 (الگوی رژیم غذایی بدون نشاسته یا نشاسته کاهش‌یافته)، زیرگروه 2 (الگوی رژیم غذایی گیاهی)، زیرگروه 3 (پر پروتئین بالا و کم الگوی غذایی فیبر) و زیرگروه 4 (الگوی غذایی متعادل).

نتایج نشان داد افرادی که از الگوی غذایی ناسالم پر پروتئین و کم فیبر مانند گوشت چرب استفاده می‌کردند، نسبت به سایر زیرگروه‌ها نمرات سلامتی پایین‌تری داشته و سوطح بالایی از استرس و اضطراب را گزارش دادند. همچنین گیاهخواران، نیز سطوح نسبتا نامناسبی از سلامت روان مانند علائم اضطراب، علائم افسردگی، پریشانی روانی، تجربه روان پریشی، آسیب به خود و تروما را نشان دادند.

در مقابل، افرادی که از یک الگوی غذایی متعادل و سالم استفاده می‌کردند، نسبت به سایر زیرگروه‌ها مشکلات سلامت روانی کمتری داشتند و نمره بهزیستی بالاتری را گزارش دادند./ Nature

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − ده =

  • ×