» آخرین خبرها » رژیم کتوژنیک یعنی چه؟/ آیا دیابتی‌ها می‌توانند رژیم کتوژنیک بگیرند؟
رژیم غذایی
آخرین خبرها - تغذیه سالم - سوالات بیماران - عمومی و اجتماعی

رژیم کتوژنیک یعنی چه؟/ آیا دیابتی‌ها می‌توانند رژیم کتوژنیک بگیرند؟

1402-12-02 10119

متخصص تغذیه دانشکده تغذیه شهید بهشتی گفت: رژیم کتوژنیک برای فردی تجویز می‌شود که قبلا با رژیم مقداری کاهش وزن را تجربه کرده است اما در حال حاضر با رژیم های معمولی نمی‌تواند وزن خود را کاهش دهد.

به گزارش دیاپرس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر گلبن سهراب، بیان کرد: رژیم کتوژنیک یک برنامه غذایی شامل 70 درصد چربی ، 20 درصد پروتئین و 10 درصد کربوهیدرات است. به عبارت دیگر در این رژیم مصرف کربوهیدرات و انواع قندها بسیار محدود شده و در عوض، مصرف چربی افزایش می‌یابد تا بدن به جای قند از چربی برای تامین انرژی استفاده کند.

در روزهای اول، فرد کاهش وزن زیادی را تجربه می‌کند که دلیل آن از دست دادن مقدار زیادی از آب بدن است. تجویز رژیم کتوژنیک در موارد پیش دیابتی، مقاومت به انسولین و تخمدان پلی کیستیک برای یک دوره کوتاه مدت می تواند مفید باشد.

وی افزود: در این رژیم مصرف انواع قندهای ساده، شکر، گروه نان و غلات، لبنیات به جز پنیر، انواع میوه‌ها، سبزی‌های نشاسته ای مثل سیب زمینی و هویج و سس‌های قرمز مجاز نیست و فرد می‌تواند از انواع روغن‌های سالم، گوشت‌ها و تخم مرغ، انواع مغزیجات و سبزی‌های برگ سبز به مقدار محدود، خامه، کره و مقداری پنیر استفاده کند.

دکتر سهراب به عوارض این رژیم از جمله عدم تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن و افزایش خطر بروز کمبود آن‌ها، سرگیجه و احساس خستگی و یبوست اشاره کرد و همچنین تاکید نمود افرادی که تمایل به استفاده از رژیم کتوژنیک دارند، حتما با مشورت یک متخصص تغذیه اقدام کنند تا رژیم علمی و صحیح برای آن‌ها طراحی شود و با تجویز مکمل‌های مناسب از بروز عوارض کمبود مواد مغذی پیشگیری شود./ روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 1 =

  • ×