» آخرین خبرها » زمان مصرف وعده‌ های غذایی، در ابتلا به دیابت تاثیر دارد!
زمان مصرف غذا
آخرین خبرها - تغذیه سالم - سبک زندگی - سوالات بیماران

زمان مصرف وعده‌ های غذایی، در ابتلا به دیابت تاثیر دارد!

1402-10-26 60200

مصرف غذا در ساعات خاص می‌تواند در سطح گلوکز خون تأثیرگذار باشد و این امر در تنظیم تعادل گلوکز و لیپیدها نقش مهمی ایفا می‌کند.

به گزارش دیاپرس، اخیرا مطالعه‌ای روی 103 312 بزرگسال انجام شده و زمان‌بندی و دفعات وعده‌های غذایی شرکت‌کنندگان با استفاده از سوابق غذایی 24 ساعته مکرر ارزیابی شد. طی پیگیری متوسط 7.3 ساله، 963 مورد جدید مبتلا به دیابت نوع 2 شناسایی شد. نتایج جالبی از این مطالعه بدست آمد که می‌تواند نقش ارزنده‌ای در تنظیم سبک زندگی افراد داشته باشد.

محققان دریافتند که خطر ابتلا به دیابت در میان شرکت کنندگانی که به طور منظم بعد از ساعت 9 صبح صبحانه می‌خورند در مقایسه با افرادی که قبل از ساعت 8 صبح صبحانه می‌خورند، به طور قابل توجهی بیشتر است؛ به طوری که افرادی که صبحانه را در اوایل روز مصرف می‌کردند، خطر ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی 59 درصد کاهش دادند. همچنین نخوردن صبحانه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش داد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت نادیده گرفتن صبحانه بر کنترل گلوکز و چربی و همچنین سطح انسولین تاثیرگذار است.

همچنین خوردن شام بعد از 10 شب، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؛ در حالی که خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر در دفعات بیشتر در طول روز، با خطر کمتری همراه است. علاوه بر این، روزه داشتن، زمانی توصیه می‌گردد که صبحانه و شام، زودهنگام میل شود.

در نهایت، توجه به این نکته اهمیت دارد که اولین وعده غذایی قبل از ساعت 8 صبح و آخرین وعده غذایی قبل از ساعت 7 غروب، ممکن است به کاهش بروز دیابت نوع 2 کمک کند./ مجله بین المللی اپیدمیولوژی

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − پنج =

  • ×