» آخرین خبرها » سر نخ هایی از تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر دیابت!
دیابت و آلودگی هوا
آخرین خبرها - آموزش های دیابت - شاخص ها و آمارهای سلامت

سر نخ هایی از تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر دیابت!

1402-10-23 50146

تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های جهانی شناخته شده است و تأثیرات ویرانگر آن بر سلامت نیز موضوع مطالعات بسیاری شده است. افزایش دمای زمین منجر به اثرات جدی در سطح جهانی می‌شود و این تأثیرات به خصوص بر افراد مبتلا به دیابت بسیار جدی و خطرناک است.

ویژگی‌های خاص تغییرات آب و هوایی، از جمله امواج گرما، آلودگی هوا و رویدادهای شدید آب و هوایی می‌تواند بر سلامت افراد آسیب‌پذیر، به ویژه کسانی که دیابت دارند، تأثیر بگذارد. افزایش دما ممکن است خطر عدم تنظیم سطح گلوکز خون را برای افرادی که از داروهای کاهش دهنده گلوکز خون استفاده می‌کنند، افزایش دهد. این موضوع ممکن است برای افراد بالای 65 سال و همچنین افراد با بیماری‌های قلبی عروقی، خطرناک‌تر شود و نیاز به مراقبت‌های پزشکی بیشتری داشته باشد.

به گزارش دیاپرس، مطالعه‌ای بیان می‌کند که آلودگی هوا نیز یک عامل مهم در اثرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت افراد مبتلا به دیابت است که باعث افزایش خطر مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت می‌شود و همچنین می‌تواند به عوارض ناشی از دیابت افزوده شود. تخمین زده شده است که نزدیک به یک پنجم از موارد دیابت نوع 2 در جهان، به آلودگی هوا باز می‌گردد.

بلایای طبیعی ناشی از تغییرات آب و هوایی، مانند شرایط آب و هوایی شدید، می‌توانند چالش‌های متعددی را ایجاد کنند. این امور ممکن است منجر به کاهش دسترسی به مراقبت‌های اولیه، بیمارستان‌ها و داروها شود و باعث افزایش سطوح استرس روانی و تغییرات در سبک زندگی شود، که در نهایت می‌تواند بر کنترل قند خون و مدیریت دیابت تأثیر گذار باشد.

تأثیرات جانبی تغییرات آب و هوایی بر افراد مبتلا به دیابت شامل افزایش خطر عفونت‌های شدید نیز می‌شود. بیش از ۵۸ درصد از عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی با تغییرات آب و هوایی بدتر می‌شوند و افراد مبتلا به دیابت به دلیل تغییر پاسخ‌های ایمنی بدنشان، در معرض خطر بالاتری برای عفونت‌های شدید هستند./ BMC Medicine

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 15 =

  • ×