» آخرین اخبار دیابت » اثرات سیگار بر پاسخ‌های سلول‌های سیستم ایمنی سال‌ها پس از ترک ادامه دارد.
ترک سیگار
آخرین اخبار دیابت - سبک زندگی

اثرات سیگار بر پاسخ‌های سلول‌های سیستم ایمنی سال‌ها پس از ترک ادامه دارد.

1403-01-31 10

پس از سال‌ها مصرف سیگار، ترک آن تأثیرات مثبت زیادی در سلامتی افراد دارد که شامل بهبود تنفس، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان، بهبود حس چشایی و بویایی، افزایش انرژی و بهبود عملکرد جنسی است. با این حال، ترک سیگار نیز ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد و حتی سال‌ها پس از ترک سیگار، اثرات توتون بر سیستم ایمنی ذاتی و اکتسابی بدن باقی بماند.

به گزارش دیاپرس، اخیرا پژوهشی انجام شد که به بررسی عوامل دیگری، به جز سن، جنس و ژنتیک، در نحوه دفاع از بدن در برابر مهاجمان خارجی پرداخته است. در این پژوهش، نمونه‌های خون ۱۰۰۰ فرد سالم در معرض ویروس‌ها و باکتری‌ها قرار داده شد و پاسخ‌های ایمنی بدن آن‌ها ثبت گردید. با بررسی 136 متغیر، سه عامل سیگار کشیدن، عفونت سیتومگالوویروس نهفته (ویروسی بدون علامت از خانواده تبخال) و شاخص توده بدنی بیشترین نقش را داشتند.

هنگامیکه بدن افراد سیگاری‌ با باکتری تحریک می‌شود، سیستم ایمنی آن‌ها واکنش‌های التهابی بیشتری از خود نشان می‌دهد. هرچند این واکنش‌های التهابی با ترک سیگار از بین می‌رود، اما اثرات سیگار بر پاسخ‌های سلول‌های سیستم ایمنی سال‌ها پس از ترک ادامه دارد.

مقایسه پاسخ‌های ایمنی در سیگاری‌ها و سیگاری‌های سابق نشان داد که پاسخ التهابی بدن پس از ترک سیگار به سرعت به سطوح طبیعی برمی‌گردد؛ در حالی که تأثیر آن بر ایمنی اکتسابی بدن برای ۱۰ تا ۱۵ سال ادامه می یابد. مهم‌ترین ویژگی دستگاه ایمنی اکتسابی، پاسخ اختصاصی به عامل بیماری‌زا و ایجاد ایمنی‌، پس از مواجهه با آن است (مانند واکسیناسیون). / Nature

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات استئوپروز دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات غیرواگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

  • ×