» سبک زندگی » اعتیاد و سلامت » سیگار کشیدن، زوال شناختی افراد مسن را تسریع می‌کند
سیگار کشیدن
اعتیاد و سلامت - آخرین خبرها - سبک زندگی

سیگار کشیدن، زوال شناختی افراد مسن را تسریع می‌کند

1403-05-14 1025

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه یوسی ال انجام شد، سیگار کشیدن را به عنوان عامل اصلی سبک زندگی شناسایی کرد که در کاهش شناختی در افراد مسن نقش دارد. این مطالعه که حدود 32000 بزرگسال بالای 50 سال از 14 کشور اروپایی را مورد ارزیابی قرار داد، نشان داد که سیگار بیشترین تأثیر را بر سلامت شناختی دارد.

به گزارش دیاپرس، محققان چهار رفتار بهداشتی را تجزیه و تحلیل کردند: سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت بدنی و ارتباط اجتماعی. عملکرد شناختی با استفاده از آزمون های حافظه و روانی کلامی اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که افراد سیگاری در طی 10 سال 85 درصد کاهش شناختی را نسبت به افراد غیرسیگاری سریعتر تجربه کردند.

جالب توجه است، سیگاریانی که عادات سالم دیگری مانند ورزش منظم و تعاملات اجتماعی مکرر را حفظ کرده بودند، نرخ کاهش شناختی مشابه افراد غیرسیگاری را نشان دادند. این امر مزایای بالقوه یک سبک زندگی متعادل را حتی برای کسانی که سیگار می کشند برجسته می کند.

این مطالعه قویاً نشان می دهد که سیگار نکشیدن برای حفظ عملکرد شناختی بسیار مهم است. دکتر میکائلا بلومبرگ، نویسنده اصلی، تاکید کرد که اتخاذ سایر رفتارهای سالم ممکن است به کاهش اثرات نامطلوب سیگار بر سلامت شناختی کمک کند. /medical.net

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

هادی نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

  • ×