» آخرین خبرها » شروع پویش ملی تغذیه سالم از بهمن/ حکایت همچنان باقیست
پویش ملی تغذیه سالم
آخرین خبرها - غذا و دارو

شروع پویش ملی تغذیه سالم از بهمن/ حکایت همچنان باقیست

1402-11-02 40127

به گزارش دیاپرس، دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری پویش ملی سلامت با محوریت اطلاع ‌رسانی تغذیه سالم، اظهار کرد: پویش ملی سلامت با رویکرد غربالگری دیابت و پرفشاری خون ظرف چند روز آینده به پایان رسیده و به دنبال آن پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۴۳ میلیون نفر در پویش ملی سلامت با رویکرد دیابت و پرفشاری خون، غربالگری شدند، افزود: اجرای پویش ملی سلامت با رویکرد غربالگری دیابت و پرفشاری خون، در برنامه‌های جاری از جمله نظام ارجاع و سلامت خانواده، بسیار تاثیرگذار بود؛ در فاز دوم نیز پویش تغذیه سالم اجرا می‌شود.

دکتر فرشیدی گفت: برنامه سلامت خانواده از 53 شهر به 192 شهر افزایش پیدا کرده است، تا پایان سال جاری نیز ۶ منطقه از مناطق تهران با جمعیت ۲۷ میلیون نفر، تحت پوشش این برنامه قرار خواهند گرفت؛ تحقق این هدف، ارتباط مستقیمی با پویش ملی سلامت دارد، چراکه پوشش گسترده‌تری از جمعیت کشور نسبت به ارائه خدمات بهداشتی در اقصی نقاط کشور، می‌تواند در مشارکت مردم در پویش‌های ملی سلامت، تاثیرگذار باشد.

دکتر فرشیدی با بیان اینکه دیابت و پرفشاری خون عامل عمده بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، خاطرنشان کرد: برای کنترل این بیماری‌ها باید سبک تغذیه اصلاح و فعالیت بدنی افزایش یابد؛ دیابت و پرفشاری خون ارتباط مستقیمی با مصرف قند و نمک دارند.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح ذائقه غذایی مخصوصاً در کودکان، عنوان کرد: ایرانیان از دوران کودکی به مصرف غذاهای پرنمک و پرروغن عادت کرده اند که اثرات زیان آوری بر سلامتی فرد می‌گذارد. دکتر فرشیدی با اشاره به وجود انواع نمک در بازار، گفت: در بازار انواع نمک وجود دارد و متاسفانه بسیاری از این محصولات دارای استاندارد و تاییدیه وزارت بهداشت نیستند. نمک هایی که روی بسته بندی آنها استاندارد وزارت بهداشت درج نشده باشد، نباید مصرف شوند.

وی در ارتباط با مصرف بیش از حد نمک در کشور، افزود: به طور کلی مصرف نمک در کشور ما از میانگین جهانی بالاتر است. در یک روز، افراد نباید بیش از ۳ تا نهایتا ۵ گرم نمک مصرف کنند. متاسفانه در عمده غذاهای ما بالاتر از ۸ گرم نمک استفاده می‌شود که باید فرهنگسازی شود تا نمکدان از سر سفره‌ها حذف شود. مصرف زیاد نمک در بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و فشارخون بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: مواردی مانند نمک دریا و نمک رنگی در بازار زیاد شده که مشخص نیست با کدام تاییدیه و مجوز بسته بندی شده و به فروش می‌رسند؛ لذا مردم باید توجه کنند که موقع خرید نمک، حتماً تاییدیه وزارت بهداشت درج شده باشد؛ نمک به هر رنگی که باشد باید توسط سازمان غذا و دارو تایید شود؛ زیرا نمک دارای املاحی است که باید پایش شود. برخی از محصولات غیراستاندارد ممکن است دارای سرب و سایر مواد مضر باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر گنجاندن حبوبات در سبد غذایی، گفت: حبوبات می‌توانند فیبر و پروتئین مورد نیاز ما را تامین کنند و یُددار کردن آرد و روغن در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

وی همچنین ضمن تاکید بر لزوم فرهنگسازی مصرف لبنیات، تصریح کرد: لبنیات باید نقش پررنگی در سبد غذایی ما داشته باشد. در این زمینه برنامه شیر مدارس در 30 استان در حال انجام است. وی درخصوص تاثیر قیمت‌گذاری لبنیات بر میزان مصرف آن، بیان کرد: یکی از موضوعات مهم مباحث اقتصادی است که مدنظر دولت است و ماهانه در زمینه تغذیه ۱۴۰ میلیارد تومان یارانه در نظر می‌گیرد تا کمبودهای احتمالی غذایی را جبران کند که بخشی از آن را در حوزه لبنیات و برنامه شیرمدرسه می‌بینیم. در سبد معیشتی نیز مصرف لبنیات گنجانده شده است. ما به دنبال افزایشی شدن سرانه مصرف لبنیات در کشور هستیم. درحال حاضر سرانه مصرف روزانه لبنیات در کشور 160 گرم است که باید به روزانه 220 گرم (یک واحد) برسد./ وزارت بهداشت

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

  • ×