» گزارش ها و یادداشت ها » تحقیق و پژوهش » شواهد نگران کننده ای از اثر معنی دار آلودگی هوا بر افزایش پرفشاری خون
آلودگی هوا
تحقیق و پژوهش - بیماری های غیرواگیر - سبک زندگی - عمومی و اجتماعی

شواهد نگران کننده ای از اثر معنی دار آلودگی هوا بر افزایش پرفشاری خون

1402-10-26 40188

یک مطالعه جدید نشان داده است که آلودگی هوای ناشی از ترافیک می‌تواند باعث افزایش قابل توجه فشار خون در مسافران خودرو شود. این افزایش فشار خون با سایر عوامل خطر قلبی مانند ورزش کم، مصرف بیش از حد نمک و … مرتبط است. استفاده از فیلترهای هوای کابین و دستگاه‌های تصفیه، از جمله ماسک‌ها، می‌تواند موجب کاهش تماس با ذرات خطرناک آلودگی هوا شده و موثر باشد.

به گزارش دیاپرس، این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی متقاطع انجام شد و افرادی با فشار خون طبیعی و با سن 22 تا 45 سال در محیط ترافیکی شهر سیاتل، ایالت واشنگتن، شرکت کردند. مشارکت‌کنندگان به مدت 2 روز درون خودروهایی با فیلتر و بدون فیلتر در ترافیک، رفت و آمد می‌کردند.

نتایج نشان می‌دهد که سواری در اتومبیل و تنفس هوای فیلتر نشده، با افزایش 4.5 میلی متر جیوه در فشار خون مرتبط است. این افزایش فشار خون ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک در 60 دقیقه به اوج خود می‌رسد و تا 24 ساعت ادامه دارد.

همچنین بر اهمیت فیلتراسیون در مقابل آلودگی هوای ناشی از ترافیک را تاکید شد. نتایج نشان دادند که فیلتراسیون ذرات باعث کاهش 86 درصدی تعداد ذرات آلودگی هوا شد. محققان توصیه می‌کنند که استفاده از فیلترهای هوای خودرو و دستگاه‌های تصفیه هوا و ماسک‌ها، ممکن است مواجهه با ذرات آلودگی هوا را کاهش دهد./ مجله ACP

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 5 =

  • ×