» آخرین خبرها » یک سبک غلط رایج/ مصرف شیرینی بعد از صرف غذاها باعث هضم آن نمی‌شود!
دکتر زهرا اباصلتی
آخرین خبرها - تغذیه سالم - سبک زندگی

یک سبک غلط رایج/ مصرف شیرینی بعد از صرف غذاها باعث هضم آن نمی‌شود!

1403-02-24 2090

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرینی کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند و موجب ابتلای فرد به بیماری دیابت و یا انباشته شدن چربی در کبد می‌شود.

به گزارش دیاپرس، دکتر زهرا اباصلتی اظهار کرد: مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرین باعث افزایش فشارخون و اضافه وزن می‌شود که هر دو از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی‌ هستند. وی افزود: برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی کل قند و شکر مصرفی از برنامه غذایی روزانه باید کمتر از 6 قاشق چایخوری باشد و این مقدار شامل قند پنهان در مواد خوراکی مثل عسل، مربا، بستنی، نوشابه، آبمیوه، شیرینی و شکلات هم می‌شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: بسیاری بر این عقیده‌اند که مصرف شیرینی بعد از صرف غذاها به ویژه غذای چرب باعث هضم آن می‌شود، در حالی که مصرف شیرینی، کار معده را سنگین کرده و باعث جذب کامل مواد غذایی شده و منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود.

دکتر اباصلتی بیان کرد: قند و شکر، انواع شیرینی، شکلات، نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های صنعتی حاوی قند افزوده، شیرهای طعم‌دار، شیرکاکائو و شیر شکلات، پاستیل، بستنی یخی، کیک، کلوچه و بیسکویت از مهمترین منابع مصرف مواد قندی هستند.

وی تأکید کرد: برای پیشگیری از دیابت سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که قند و شکر مصرفی روزانه باید حداکثر 5 درصد انرژی مورد نیاز روزانه را تأمین کند، یعنی کمتر از 6 قاشق چایخوری یا 25 گرم و در همین خصوص باید به منابع پنهان قند در مواد غذایی مانند انواع سس‌ها، قهوه‌های فوری، نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های صنعتی، کمپوت‌ها، انواع شیرینی و شکلات و دسرهای آماده حاوی مقادیر زیاد قند هم توجه شود، ضمن اینکه در میان وعده‌ها به جای شیرینی بهتر است که از بیسکویت، شکلات و میوه استفاده شود. / وزارت بهداشت

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

  • ×