» آخرین خبرها » آیا کاهش اشتها با شیرین کننده ها و قندهای انرژی زا امکان پذیر است؟
شکر شیرین کننده
آخرین خبرها - تغذیه سالم - دیابت

آیا کاهش اشتها با شیرین کننده ها و قندهای انرژی زا امکان پذیر است؟

1403-02-12 3082

شیرین کننده ها و تقویت‌ کننده‌ های شیرین، برای جایگزینی قندهای انرژی‌زا و حفظ طعم شیرین در طیف وسیعی از محصولات استفاده می‌شوند، اما در مورد اثرات آن‌ها بر اشتها اختلاف نظر وجود دارد.

به گزارش دیاپرس، کاهش مصرف شکر در مبارزه برای کاهش بار بیماری‌های متابولیک مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2 ف به یک راهکار اصلی تبدیل شده است. یک پژوهش جدید نشان داده است که جایگزینی شکر با شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی و طبیعی در غذاها باعث گرسنگی افراد نمی‌شود و همچنین به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند.

مصرف مواد غذایی حاوی شیرین‌کننده‌ها باعث کاهش حس اشتها و پاسخ‌های هورمونی مرتبط با اشتها مانند غذاهای شیرین می‌شود و فوایدی مانند کاهش قند خون را به همراه دارد که ممکن است به ویژه در افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری مهم باشد.

این مطالعه به اثرات مصرف بیسکویت‌های حاوی شکر و دو نوع شیرین‌کننده غذایی (جایگزین قند طبیعی استویا یا شیرین کننده مصنوعی نئوتام) بر روی 53 مرد و زن بالغ مبتلا به اضافه وزن یا چاقی پرداخت. نتایج حاصل از دو نوع شیرین کننده، تفاوتی در اشتها در مقایسه با قند نشان نداد، اما سطح انسولین اندازه‌گیری شده طی دو ساعت پس از خوردن غذا و همچنین سطح قند خون کاهش یافت./ Science direct

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + نوزده =

  • ×