» آخرین خبرها » آیا ضربان قلب معیار مناسبی برای تعیین شدت و سرعت ورزش است؟
ضربان قلب در ورزش
آخرین خبرها - خودمراقبتی - سبک زندگی

آیا ضربان قلب معیار مناسبی برای تعیین شدت و سرعت ورزش است؟

1403-04-11 006

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: افزایش تعداد ضربان قلب یکی از معیارهای تعیین کننده کفایت فعالیت‌های ورزشی است. برای درک این مطلب باید چند مفهوم را بدانیم.

به گزارش دیاپرس، دکتر محمد هاشمی در ارتباط با مفاهیم ضربان قلب، تعاریفی را بیان کرد: برای اندازه‌گیری تعداد ضربان قلب در حالت استراحت در یک دقیقه، کافی است که دست خود را روی نبض شریان کاروتید در قسمت قدامی گردن بگذاریم و تعداد نبض را در یک دقیقه بشماریم. برای ساده‌تر شدن می‌توانیم آن را در 15 ثانیه بشماریم و در 4 ضرب کنیم.

وی افزود: تعداد ضربان حداکثر فرد، مفهومی است که برای محاسبه آن، سن فرد از عدد 220 کم شود. اگر فردی 50 سال سن داشته باشد، با این فرمول، حداکثر ضربان فرد در یک دقیقه باید 170 باشد.

دکتر هاشمی ادامه داد: تعداد ضربان قلب رزرو برابر است تفاضل حداکثر ضربان فرد از میزان ضربان قلب او در حالت استراحت. همان فرد 50 ساله، اگر ضربان قلب 70 در حالت استراحت داشته باشد، ضربان قلب رزرو او برابر با 100 در یک دقیقه است. زمانی که فعالیت ورزشی به کفایت می‌رسد، بایستی ضربان قلب فرد طی آن فعالیت ورزشی به اندازه 50 تا 80 درصد ضربان قلب رزرو افزایش بیابد.

وی در نهایت یک راه آسان را بیان کرد: یک معیار ساده تر برای اینکه درگیر این شمارش نشوید، صحبت کردن است. یعنی فرد در حین پیاده روی، اگر با یک فرد دیگر صحبت کند و به نفس زدن بیفتد، یعنی ورزش او از شدت و سرعت کافی برخوردار است. / کلینیک چاقی

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 7 =

  • ×