» آخرین خبرها » تاثیر قابل توجه نوسانات سطح گلوکز در بیماران دیابتی بر عملکرد مغز
دیابت و مغز
آخرین خبرها - پژوهش و تحقیقات - خودمراقبتی

تاثیر قابل توجه نوسانات سطح گلوکز در بیماران دیابتی بر عملکرد مغز

1403-01-23 2085

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در معرض افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری قلبی عروقی، آسیب عصبی، مشکلات چشمی و مشکلات شناختی هستند.

به گزارش دیاپرس، تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 1 به طور قابل توجهی به لحاظ شناخت از سطح ضعیف‌تری برخوردار بودند. به تازگی، فرضیه‌ای مطرح شده است که گفته می‌شود نوسانات طبیعی سطح گلوکز در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است بر عملکرد شناختی آن‌ها نیز تأثیر بگذارد که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

برای بررسی این ادعا، اخیرا پژوهشی منتشر شد که 200 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 انتخاب شدند. این افراد دارای حسگرهای گلوکز دیجیتال و تست‌های شناختی مبتنی بر گوشی‌های هوشمند برای جمع‌آوری سطح گلوکز و داده‌های شناختی، سه بار در روز به مدت 15 روز بودند.

نتایج نشان داد زمانی که سطح گلوکز یک فرد به طور قابل‌توجهی بالاتر یا پایین‌تر از حد معمول باشد، عملکرد شناختی در حیطه‌های سرعت دریافت، پردازش و واکنش مغز به اطلاعات دریافتی، مختل می‌شود. افرادی که گلوکز بالاتری داشتند، سرعت تفکر کمتری نسبت به افرادی با گلوکز پایین‌تر داشتند/ Nature

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − هفت =

  • ×