» آخرین خبرها » هشدار متخصصین: قلیان اکسیژن هیچگونه مبنای علمی ندارد!
قلیان اکسیژن
آخرین خبرها - خودمراقبتی

هشدار متخصصین: قلیان اکسیژن هیچگونه مبنای علمی ندارد!

1403-02-29 2073

وزارت بهداشت ادعا کرده است که قلیان اکسیژن که می‌تواند ایده‌ای برای جایگزینی با قلیان‌های دخانی باشد که این موضوع با ابهامات زیادی همراه است و عدم تأیید آن از سوی بسیاری از متخصصان حوزه‌های مختلف پزشکی نیز شاهدی بر عوارض پرتعداد آشکار و پنهان استعمال قلیان اکسیژن است.

به گزارش دیاپرس به نقل از تسنیم، اخیراً وزارت بهداشت اعلام کرده است که طرح ارزیابی اثرات قلیان اکسیژن را در 10 استان کشور آغاز کرده است و رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت می‌گوید در این دستگاه که به “پاک‌دم” نیز شناخته می‌شود، از ترکیب گازهای اکسیژن و نیتروژن استفاده شده است؛ به‌گفته وی، گاز موجود در این دستگاه به‌عنوان گاز خنده نیز مشهور است و باعث ایجاد احساس نشاط در مصرف‌کنندگان می‌شود!

با وجود این، برخی پزشکان نسبت به خطرات استفاده از این نوع قلیان، هشدار داده‌اند و البته طبق مشاهدات میدانی در مراکزی که این نوع از قلیان‌ها را سرو می‌کنند، عوارض متعددی در افرادی که قلیان اکسیژن را مصرف می‌کنند، قابل رؤیت است.

دکتر حمید سهراب‌پور، فوق‌تخصص ریه و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که گاز N2O یا همان گاز خنده‌آور در صنایع داروسازی کاربرد دارد، گفت: موارد استفاده از این گاز بسیار محدود است و در بیهوشی‌های سطحی در زمان قدیم استفاده می‌شد و آنچه به‌عنوان قلیان‌های اکسیژن مطرح شده است، بیشتر بُعد تجاری و تبلیغاتی دارد و جنبه علمی ندارد.

وی افزود: اتصالات و لوله‌های هر نوع قلیانی، محل مناسب برای تجمع باکتری‌ها و رشد قارچ‌هاست و بنابراین خطرات زیادی برای ریه افراد دارد. / تسنیم

به این نوشته امتیاز بدهید!

پردیس زارع پور

پردیس زارع پور

دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − شش =

  • ×